گفتگوهای مستقم با مخالفین مسلح به تعویق افتاد

ریاست اجرایی کشور در تازه ترین اعلامیه که بیرون داده است، می‌گوید که گفت‌وگوهای رودرروی حکومت  با مخالفین مسلح برای یک یا دو هفته به تعویق افتاده است.

این در حالی است که بر اساس اعلامیه گروه کاری چهارجانبه صلح افغانستان، قرار بود مذاکرات مستقیم صلح میان دولت افغانستان و طالبان در هفته اول ماه جاری میلادی (مارس۲۰۱۶) در اسلام‌آباد آغاز شود.

جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرایی به بی‌بی‌سی گفت حکومت کاملا آمادگی برای آغاز این گفت‌وگوها را داشت اما این روند با کمی تاخیر شروع خواهد شد.

او تاکید می‌کند که تلاش گروه چهارجانبه برای شروع هر چه سریعتر گفت‌وگوهای رودرروی حکومت افغانستان با طالبان جریان دارد.

خبر به تعویق افتادن این گفت‌وگوها در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته طالبان اعلام کرد نماینده‌ای به مذاکرات رودرروی با دولت افغانستان نمی‌فرستد.

این گروه با انتشار خبرنامه‌ای اعلام کرده‌ است تا زمانی‌ که شرایطش پذیرفته نشود، مذاکرات به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید.

در این خبرنامه طالبان که از سوی ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه به رسانه‌ها فرستاده شده‌، آمده است: “همانگونه که در نشست پگواش گفته شد، تا زمانی‌ که اشغال افغانستان پایان نیابد، فهرست سیاه برداشته نشود و زندانیان مظلوم رها نشوند، مذاکرات بی‌مفهوم و هدر دادن وقت است و نتیجه‌ای نخواهد داشت.”

معاون سخنگوی ریاست اجرایی در واکنش به این اعلامیه طالبان می‌گوید: “روند صلح یک روند جامع است. این روند دوام پیدا می‌کند و حکومت افغانستان با گروه‌هایی از طالبان که با صلح یکجا می‌شوند، صلح می‌کند اما در مقابل گروه‌هایی که هنوز معتقد به جنگ می‌باشد از همه راه‌های بدیل به شمول راه حل نظامی استفاده می‌کند.”

در همین حال وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از طالبان خواسته به روند صلح در افغانستان بپیوندند.

در این اعلامیه گفته شده که اگر طالبان بخواهند به جنگ ادامه بدهند، با پاسخ مشترک نیروهای افغان و شرکای بین‌المللی آنها روبرو خواهند شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *