والی بلخ: داعشیان به دنبال نفوذ در بلخ هستند

عطامحمد نور، سرپرست ولایت بلخ حضور داعشیان را در این ولایت تایید می‌کند و می‌گوید این گروه در تلاش گسترش فعالیت‌های شان در شمال کشور استند.

به گزارش”  شبکه تلویزیونی تمدن “آقای نور افزود که اسناد و نشانه‌هایی از گروه داعش در عملیات «خورشید ۲۱» به دست آمده‌اند که نشان می-دهند این گروه در تلاش سرباز¬گیری بودند.

عملیات «خورشید ۲۱» روز یکشنبه هفتۀ گذشته (۱۶ حوت) به رهبری عطامحمد نور، در ولسوالی کشندۀ ولایت بلخ راه‌اندازی شد که ۵ روز ادامه یافت.

در این عملیات ۷ هراس‌افگنان کشته و ۲۳ تن دیگر بازداشت شدند.

اقای نور گفت: «هر دو جناح افراطی، (طالبان و داعش) می‌کوشیدند که در این درۀ استراتژیک و پیچیده نفوذ کنند و فعالیت‌شان را در ولسوالی کشنده و بعد از آن شولگره آغاز کنند. طبعاً که در تمام ولایت بلخ ناآرامی ایجاد می‌کردند.»

آقای نور اظهار داشت: جنگ‌جویانی که در نبرد با نیروهای دولتی بازداشت شده‌اند، از فعالیت‌های دهشت‌افگنانۀ شان پشیمان استند.

نجیب‌الله، یکتن از بازداشت‌شده¬گان اعتراف کرد که در ولسوالی کشنده، سه ماه آموزش هراس‌افگنانه دیده است. بیشتر هراس‌افگنان کمتر از ۲۰ سال سن دارند.

نجیب‌الله اظهار داشت: «به ما می¬گفتند کسی که در برابر شما می¬جنگند و می¬میرند، سعادت نصیب‌شان می‌شود. کسی را که اسیر می¬کنید نزد امیر بیاورید. اینجا امیر جرمش را پرسان می¬کند و مطابق جرمش او را جزا می-دهد.»

مقام¬های محلی در بلخ بیان داشتند که ولسوالی‌های کشنده، زاری، دولت‌آباد، چمتال، چاربولک و شولگره از ولسوالی¬های آسیب‌پذیر استند.

اخیراً در ولسوالی کشنده، نشانه‌هایی از حضور داعشیان به دست آمده‌است، اما آیا خارجیان وابسته به گروه داعش نیز حضور دارند؟

حسیب‌الله قریشی، فرمانده پولیس امن و نظم عامه در شمال کشور گفت: «در جریان تصفیه و تلاشی ما بیرق¬های داعش و سلاح¬های مختلف و ورق¬های مطبوعاتی مربوط به طالبان به دست آمده‌اند.»

او افزود: «در ولسوالی کشنده، افراد خارجی وجود نداشت. اینان مزدوران پول بودند.»

هر چند باشنده¬گان بلخ از موفقیت نیروهای دولتی در ولسوالی کشنده خرسند استند، اما این پرسش برای آنان مطرح است که هراس‌افگنان چه‌گونه می‌توانند جنگ‌افزارهای سبک و سنگین را به این ولسوالی انتقال دهند و آنجا مرکزهای آموزشی را فعال سازند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *