زیر کشیدن عکس جنرال دوستم در بلخ غوغابه‌پا کرد

شماری از هواداران حزب جنبش اسلامی افغانستان در اعتراض به پایین‌کردن عکس جنرال دوستم در مزارشریف دست به راه‌پیمایی زدند.

آنان می¬گویند که افراد ناشناس با موتر پولیس در شب نوروز عکس جنرال دوستم را پاره کردند که این کار بی‌احترامی به رهبر بخشی بزرگی از مردم افغانستان است.

این معترضان از خانۀ جنرال عبدالرشید دوستم تا چهارراهی کامگار در شرق شهر مزارشریف راه‌پیمایی کردند.

این معترضان بر مشارکت تمام اقوام در ساختار سیاسی، احترام‌گذاشتن به زبان مادری، انحصاری‌نبودن قدرت سیاسی تأکید ورزیدند. مهم‌ترین خواست‌شان را این‌گونه فشرده گفتند.

کنشکا ترکستانی، مسؤول جوانان جنبش ملی اسلامی افغانستان و یکی از برگذارکننده‌گان این راه‌پیمایی گفت: “ما خواهان به محاکمه‌کشانیدن کسانی استیم که به عکس رهبر ما بی‌احترامی کردند.”

ترکستانی افزود: “مقام‌های بلخ باید کننده‌گان این عمل را دستگیر کنند و به پنجۀ قانون بسپارند.”

در همین حال، طرف‌داران و حامیان جنرال عطامحمد نور، نیز در یک راه‌پیمایی اعتراض‌آمیز پایین‌کردن عکس جنرال دوستم را در مزار شریف پذیرفتنی نمی‌دانند.

رحمت الله فطرت، از برگذارکننده‌گان این راه‌پیمایی گفت: “از والی مبتکر بلخ حمایت می‌کنیم. دست‌هایی است که به خاطر اخلال امنیت می‌خواهند پشت پرده کار کنند و امنیت و آرامش مردم را به ناآرامی مبدل کنند.»

فطرت افزود: “برخی‌ها جنگ قومی و ملیتی را دامن می‌زنند. ما با پایین‌کردن تصویر جنرال دوستم موافق نیستیم و عاملان این کار را نکوهش می‌کنیم.»

فرمانده پولیس بلخ در جمع معترضان آمده بود تا آنان را به آرامش دعوت کند.

نیروهای امنیتی و ضد شورش آمدند تا این راه‌پیمایی‌ها را نظارت کنند و از خشونت¬ها جلوگیری کنند.

جنرال عبدالرزاق قادری، آمر امنیت پولیس بلخ گفت: “ما کسانی را که در شب نوروز در چوک کامگار مسؤولیت امنیت آنجا را به عهده داشت، نظارت کردیم. زیر تحقیق است تا عاملان اصلی قضیۀ پایین‌کردن عکس شناسایی شود.»

این راه‌پیمایی به گونۀ مسالمت¬آمیز پایان یافت، اما هواداران جنرال دوستم تأکید ورزیدند که اگر عاملان پایین‌نمودن عکس دوستم شناسایی و به دادگاه کشانیده نشوند، به اعتراض‌های مدنی‌شان ادامه می‌دهند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *