راه لاجورد در دستور کار نشست انقره

در سومین نشست تخنیکی پنچ جانبه ترانزیتی و ترانسپورتی راه لاجورد برای نهایی سازی موافتنامه آن در انقره پایتخت ترکیه مورد بحث قرار گرفت.
در این نشست مقام ها، کارشناسان و دیپلومات های امور اقتصادی، حقوقی، ترانسپورت، ترانزیت، و گمرکات کشورهای افغانستان،‌ ترکمنستان،‌ آذربایجان، گرجستان و ترکیه اشتراک کرده بودند.
در این نشست که به میزبانی ترکیه و با ریاست مشترک افغانستان و ترکیه به تاریخ ۳۱ مارچ ۲۰۱۶ دایر شده بود مقام های این کشور ها در مورد راه لاجورد بحث و گفتگو کرده اند.
نمایندگان این پنچ کشور نظریات جدید شان را برای غنامندی متن موافقتنامه، که اساساً چارچوب حقوقی این مسیر با مسافه در حدود ۲۸۰۰ کیلومتر را تشکیل میدهد،‌ ارائه کردند.
در این نشست، مواردی نیز وجود داشت که نمایندگان این کشور ها اختلاف نظر داشتند اما برای حل این اختلافات بحث و تبادل نظر کرده اند.
در همین حال برای نهایی سازی و صورت امضای این موافقتنامه، از سوی اشتراک کننده گان پیشنهاد گردید تا آخرین نشست تخنیکی، تا دو ماه آینده در شهر باکو پایتخت آذر بایجان دایر گردد.
بر اساس مطالعات اولیه نهادهای مستقل، مسیر این راه که تاریخچه آن به بیش از دو هزار سال میرسد، پیش از این یکی از مسیر های اصلی راه ابریشم بوده است.
گفته می شود که در آن زمان احجار قیمتی افغانستان به شمول لاجورد از معادن بدخشان از همین مسیر به اروپا، بالکان و کشورهای سواحل مدیترانه صادر می شد.
راه لاجورد از زمره کوتاه ترین راه های تجارتی برای انتقال اموال برای کشورهای دو سوی این مسیر، شامل کشورهای آسیای جنوبی و اروپایی، شمرده میشود.
از این مسیر، کالاهای تجارتی سه تا چهار روز کوتاه تر از سایر مسیرهای ترانزیتی به کشور های اروپایی انتقال می شود و میان یک تا دو هزار دالر در هر لاری تخفیف به میان می آید.
وزارت خارجه کشور با نشر خبرنامه ای گفته است که طرح راه لاجورد از ابتکارات این وزارت میباشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *