اخراج مهاجرین افغان از یونان انتقاد سازمان ملل را در قبال داشت

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد از بازگرداندن پناهجویان افغان از یونان به ترکیه انتقاد کرده است.
به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” فیلیپ لِکلرک، نماینده‌ی کمیساریای عالی پناهندگان در یونان، روز سه‌شنبه در مورد ۱۳ پناهجوی افغان که روز دوشنبه همراه با دیگر پناهجویان به ترکیه انتقال داده شده بودند، گفته است، ۱۳ پناهجوی افغان تمایل داشتند که به یونان درخواست پناهندگی بدهند اما آن‌ها به‌دلیل وضعیت درهم‌وبرهمی که بر جزیره‌ی خیوس حاکم است، فرصت درخواست پناهندگی را دریافت نکرده بودند.
در همین حال وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان گفته‌ است که اخراج اجباری پناهجویان افغان از یونان به ترکیه مورد پذیرش افغانستان نیست. این وزارت گفته است که اخراجِ بدون تفاهم و بدون در نظرداشت شرایط پناهجویان، خلاف قوانین پناهندگی است .
اسلام‌الدین جرأت، سخنگوی این وزارت گفته است: «برای ما اجبار غیرقانونی هموطنان‌مان قابل قبول نیست. تنها راه حل این مسأله تفاهم میان افغانستان و ترکیه است و باید پرونده‌ها بررسی شوند.»
براساس توافق ترکیه و اتحادیه‌ی اروپا همه‌ی پناهجویانی که پس از ۲۰ ماه مارچ سال جاری وارد یونان شده‌اند و درخواست پناهندگی نداده‌اند و یا هم درخواستی‌شان رد شده، به ترکیه بازگردانده می‌شوند. اخراج پناهجویان از یونان روز دوشنبه، ۴ اپریل آغاز شد.
اما مقامات یونان گفته‌اند ۲۰۰ پناهجویی که در ابتدا از یونان به ترکیه انتقال داده شدند، درخواست پناهندگی نداده بودند.
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد از همان ابتدا پس از بررسی توافقنامه بین ترکیه و اتحادیه‌ی اروپا هشدار داده بود که اروپایی‌ها با اخراج پناهجویان، توافقنامه‌های بین‌المللی حمایت از پناهجویان را نقض خواهند کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *