دولت وحدت ملی پنج سال فرصت دارد

وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که برای پایان حکومت وحدت ملی افغانستان در توافق نامه ی سیاسی ایجاد این حکومت هیچ گونه تاریخ ذکر نشده و به همین دلیل رییس جمهور و رییس اجراییه می توانند که تا پنج سال به وظایف شان ادامه دهند.
به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “جان کری که دیروز وارد کابل شد، در نشست خبری با محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور گفت: مدت کار دولت وحدت ملی ۵ سال بوده و در توافق نامه ی سیاسی گفته شده است که در خلال دو سال تلاش خواهد شد تا لویه جرگه برگزار شود.
کری می افزاید: برگزاری لویه جرگه به معنی پایان کار دولت وحدت ملی نیست.
این مقام ارشد امریکایی که نقش سازنده ای در ایجاد حکومت وحدت ملی دارد، مطمین است که رهبران  دولت افغانستان در زمان مناسب لویه جرگه تعدیل قانون اساسی را برگزار خواهند کرد.
براساس توافقنامه سیاسی میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله که در پی بحران سیاسی افغانستان پس از انتخابات سال ۲۰۱۴ میلادی با میانجی‌گری جان کری وزیر امور خارجه امریکا امضاء شد، تقسیم قدرت میان رهبران حکومت وحدت ملی در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی به پایان خواهد رسید و باید برای ادامه کار آن لوی جرگه تعدیل قانون اساسی برگزار و در آن نظام سیاسی کشور به پارلمانی تبدیل شود.
این در حالیست که پیش از این برخی از رهبران سیاسی، جهادی و جریان های که خود را اپوزیسیون دولت معرفی کرده اند، به این باور بودند که دولت وحدت ملی افغانستان برای دو سال ایجاد شده و تا شش ماه دیگر پایان خواهد یافت؛ اما صحبت های دیروز وزیر خارجه امریکا به احتمال قوی به این تبصره ها پایان خواهد داد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *