کار رسمی (کاسایک‌هزار) تا سه‌ی هفته دیگر آغاز می‌شود

وزارت امورخارجه کشور اعلام کرده است که براساس توافق وزرای انرژی افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان و پاکستان، طرح انتقال برق کشورهای قیرقیزستان و تاجیکستان، معروف به پروژه کاسا یک‌هزار( CASA-۱۰۰۰ ) در کمتر از سه هفته دیگر، بتاریخ ۱۲ می سال جاری میلادی اجرائی و کار عملی آن رسما آغاز می‌شود.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “این طرح که کاسا یک‌هزار نام‌گذاری شده، برق دو کشور قرقیزستان و تاجیکستان را از طریق افغانستان به پاکستان منتقل می‌کند.

در مراسم اجرائی شدن این طرح نمایندگان عالی رتبه کشورهای عضو، بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی شرکت خواهند کرد. این طرح تا کمتر از سه هفته دیگر در کشور تاجیکستان، کلید خواهد خورود.

کاسا یک‌هزار از طرح‌های بزرگ آسیای مرکزی به شمار می­‌رود که برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ در کنفرانس همکاری­‌های اقتصادی منطقه‌ای (ریکا) معرفی شد.

براساس این طرح برق مازاد کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان از طریق خطوط انتقال انرژی با طول ۱۲۵۰ کیلومتر، با ولتاژ بلند به افغانستان و بعد به پاکستان منتقل می‌شود.

در خبرنامه وزارت خارجه افغانستان آمده که این طرح دارای دو ایستگاه تبدیل برق مستقیم (Direct Current) به جریان برق متناوب (Alternating Current ) خواهد بود که در منطقه سنگتوده تاجیکستان به ظرفیت ۱۳۰۰ مگاوات تبدیل و تا نوشیره پشاور این برق منتقل خواهد شد.

یک دستگاه تبدیل ولتاژ بلند نیز در شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان در شمال افغانستان ایجاد خواهد شد. این ایستگاه برق مورد نیاز افغانستان را که بالغ بر ۳۰۰ میگاوات می‌شود، تامین و بقیه به پاکستان منتقل می‌شود.

مجموع بودجه اجراء این طرح حدود ۱.۱۷ میلیارد دلار آمریکایی پیش بینی شده که تاکنون بانک جهانی، دولت آمریکا، انگلیس، بانک سرمایه­‌گذاری اروپایی و بانک توسعه اسلامی وعده پرداخت این هزینه را داده‌اند.

با تکمیل این طرح، افغانستان سالانه حدود ۴۵ میلیون دلار از ترانزیست برق از خاکش به کشور پاکستان، درآمد خواهد داشت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *