تعرفه‌های مصرف برق مسیر صعودی را می‌پیماید

مسئولان در شرکت برق برشنا می‌گویند که به دلیل افزایش ارزش دالر و کاهش ارزش افغانی در برابر آن، قیمت برق وارداتی ۲۵ درصد افزایش یافته است.
به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” وحیدالله توحیدی، سخن‌گوی «د افغانستان برشنا شرکت» امروز در نشست خبری گفت برقی که از کشورهای همسایه چون؛ ایران، ترکمنستان، ازبیکستان و تاجیکستان وارد می‌شود به دالر خریداری می‌شود، اما به افغانی به‌فروش می‌رسد.
آقای توحیدی افزود که افزایش و کاهش قیمت برق وارداتی وابسته به ارزش اسعار در برابر افغانی است، اگر ارزش دالر همچنان بلند برود، ممکن قیمت برق از این هم بیشتر افزایش یابد.
توحیدی گفت افزایش قیمت، تنها در برق‌هایی اعمال می‌شود که از خارج کشور وارد می‌شود و این سیاست جدید، بر قیمت برق‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شود، تأثیر نخواهد گذاشت.
در سال‌های گذشته یک دالر در حدود ۵۸ افغانی ارزش داشت، اما در حال حاضر ارزش یک دالر به بیش از ۶۸ افغانی رسیده است.
به گفته‌ی توحیدی، قیمت هر کیلووات برق وارداتی برای افغانستان حدود ۹ سنت تمام می‌شود و با اعمال سیاست جدید در قیمت هر کیلووات برق ۵۰ پول اضافه شده است و این مقدار پول از اول ماه حمل سال ۱۳۹۵ قابل پرداخت می‌باشد.
از سوی هم آقای توحیدی گفت که تفاوت ارزش افغانی و دالر باعث شده که در سال ۱۳۹۴ این شرکت حدود ۱۷ الی ۱۸ میلیون دالر ضرر کند. او همچنان افزود که ۲.۵ میلیون دالر نیز این شرکت به دلیل قطع برق توسط نیروهای شورشی در زمستان سال گذشته در ولایت بغلان ضرر کرده است.
به گفته‌ی سخن‌گوی شرکت برشنا، افغانستان سالانه به ارزش ۲۲۰ میلیون الی ۲۷۰ میلیون دالر برق از کشورهای ایران، ازبیکستان، تاجیکسان و ترکمنستان وارد می‌کند.
همچنان بر اساس معلومات مسئولان این شرکت، اکنون نزدیک به ۷۰ درصد برق مورد نیاز افغانستان از کشورهای یادشده وارد می‌شود و صرف کمتر از ۳۰ درصد برق مورد نیاز از تولیدات و بند برق‌های داخلی تأمین می‌شود.
بر بنیاد معلومات شرکت برشنا؛ در حال حاضر افغانستان نیاز به ۲۵۰۰ میگاوات برق دارد و اگر دو تا سه بند بزرگ تولید برق در کشور ساخته شود؛ افغانستان افزون بر تأمین نیازمندی‌های داخلی‌اش، قادر به صادر کردن برق به دیگر کشورها نیز خواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *