توتاپ از سالنگ می‌گذرد اما برق مردم بامیان تامین می‌شود

وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گوید که دیگر امکان ندارد مسیر پروژۀ ۵۰۰ کیلوات برق توتاپ از سالنگ به طرف بامیان برگردانیده شود اما برق مردم ولایت بامیان به مجرد رسیدن آن به پروان، تامین خواهد شد.

به دنبال اعتراض شماری از باشنده‌گان ولایت‌های مرکزی مبنی بر تغییر تصمیم حکومت در مورد انتقال پروژۀ توتاپ از مسیر سالنگ، مسؤولان وزارت انرژی و آب و شرکت برشنا  در یک نشست خبری ظاهر شدند.

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب افغانستان گفت که ابتدا گفته شده بود مسیر لین برق توتاپ از بامیان به سمت کابل عبور کند اما در نشستی که به همین منظور در شهر اشتوتگارت آلمان بین وزارت‌های آنرژی و آب، مالیه و دیگر نهادهای ذیدخل و کمک‌کننده‌گان صورت گرفت، تمویل‌کننده‌گان این پروژه به شمول بانک توسعۀ آسیایی، بانک جهانی و ایالات متحدۀ امریکا تصمیم گرفتند تا علاوه بر مسیر بامیان، سانلگ هم مورد مطالعه قرار گیرد.

او گفت فیصله و تثبیت مسیر سالنگ در سال ۲۰۱۳ صورت گرفته و کار تدارکاتی آن نیز انجام شده‌است که اگر تغییر داده شود مدت زیادی را در بر خواهد گرفت.

آقای عثمانی یادآور گردید که در حال حاضر ولایت‌های پروان، کاپیسا، پنج‌شیر، لوگر، خوست، پکتیا، غزنی، زابل، میدان‌وردک و قندهار برق ندارند و در صورت تغییر مسیر به بامیان ۱۲ ولایت از آن متاثر خواهد شد.

عثمانی افزود که حدود دوهفته‌پیش از اخیر اپریل تمویل‌کننده‌گان پروژۀ توتاپ، به ویژه بانک انکشاف آسیایی و جاپان با توجه به وضعیت پروژه از حکومت خواستند تا ختم اپریل این موضوع را فیصله نماید و در روز اخیر اپریل نظر به اهمیت موضوع و تعجیلی که وجود داشت، گزارش در کابینه ارایه گردید و دوباره مسیر سالنگ انتخاب شد.

وزیر انرژی و آب افزود که در حال حاضر امکان تغییر مسیر پروژۀ توتاپ از سالنگ به بامیان نیست.

اما او یادآور گردید که با بانک آسیایی صحبت شده و این بانک تعهد نموده که پول تمویل برق بامیان را هم بپردازد و برای تامین برق بامیان از سوی این بانک تعهد صورت گرفت.

گفته‌هایی وجود دارد که پروژۀ توتاپ در سال ۲۰۰۶ توسط شرکت فشنر بررسی شده و نظر به مشکلاتی که در سالنگ از جمله برف‌کوچ و مسایل امنیتی این مسیر بوده، بامیان انتخاب شده‌است.

وزیر انرژی و آب اظهار داشت که هیچ موضوع و دید سیاسی در این قضیه وجود ندارد ولی ابتدا بامیان را به دلیلی انتخاب کردند که سالنگ را بررسی نکرده بودند و تنها از روی نقشۀ هوایی مقایسه کردند.

علی احمد عثمانی تصریح کرد از لحاظ تخنیکی و اقتصادی مسیر سالنگ تا حدودی به مسیر بامیان ترجیح دارد و در مورد مسیر سالنگ حکومت قبلی تصمیم گرفته و تا نوامبر ۲۰۱۵ قرارداد به مرحلۀ نهایی رسیده و به تدارکات ملی سپرده شده‌است.

در همین حال وحیدالله پوپلزی، رییس برنامه‌های شرکت برشنا گفت اگر هدف این باشد که به مردم بامیان و ولایت‌های مرکزی برق داده شود، از همین لینی که طرف ارغندی می‌آید برای‌شان برق داده خواهد شد.

این در حالی‌ست که پس از آن که در آغاز هفتۀ جاری حکومت مسیر انتقال برق توتاپ را از سالنگ اعلام کرد، شماری از نماینده‌گان مجلس، فعالان مدنی و اجتماعی و سیاسیون ولایت‌های مرکزی طی نشست خبریی خواهان تغییر دوبارۀ مسیر آن به بامیان گردیدند.

آنان گفتند اگر تا روز پنج‌شنبه ۱۶ ثور حکومت تصمیمش را تغییر ندهد به خاطر رسیدن به حق‌‍شان از هر گزینه به شمول تظاهرات استفاده خواهد کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *