غنی: یک اقلیت کوچک افغانستان‌را به گروگان گرفته است

محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور می‌گوید که یک اقلیت کوچک، اکثریت مردم افغانستان را به گروگان گرفته و تولید کنندگان و قاچاقبران مواد مخدر مسئولیت این معضل را به دوش دارند و باید آنان سرکوب شوند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” آقای غنی که امروز چهارشنبه در مراسم افتتاح مرکز ملی تداوی و آموزش‎های حرفوی معتادان (مرکز احیای ملی امید) در کابل گفت، شماری برای منافع شخصی و پر کردن جیب شان، سه میلیون نفر را در کشور به گروگان گرفته اند و آنان ملت را بدنام و معتاد می‎سازند.

رییس جمهور مشکل مواد مخدر را شبیه فقر و معضل ملی عنوان کرد و افزود، در زمرهء پنج مشکل ملی، باید مسئله اعتیاد را جدی بگیریم؛ در جامعه همه باهمدیگر پیوند دارند و معضل اعتیاد رنج مشترک همه است.

مواد مخدر از مشکلات عمده در کشور به شمار می‌رود. بر اساس آمارهای ارائه شده، اکنون حدود ۹۰ درصد مواد مخدر در جهان از افغانستان تولید می‌شود. همچنان گفته می‌شود که میلیون‎ها تن در کشور معتاد هستند.

در همین حال، رییس جمهور گفت که تولد کننده، پروسس کننده، ترافیک کننده و مصرف کننده مواد مخدر همه مسئول اند و باید بدون اینکه همدیگر را مقصر بدانند، دست به دست هم داده در رفع این مشکل تلاش کنند.

وی افزود، مشکل مواد مخدر جهانی است و بیشترین پول را قاچاقبران بین‌المللی بدست می‌آورند و از هر مملکت که مواد مخدر می‌گذرد و یا آن را مصرف می‌کند، مسئولیت آن را به دوش دارد.

اشرف غنی گفت که معضل اعتیاد تنها به تداوی حل نمی‌شود و باید خانواده و مردم در رفع این مشکل نیز نقش داشته باشند و بدون یک بسیج سرتاسری ملی رفع مشکل متذکره، ناممکن است.

قبل از این همواره از حکومت انتقاد شده بود که با وجود ده‌ها میلیون دالر کمک جهانی برای کاهش تولید مواد مخدر در کشور، هنوز افغانستان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان است.

آنان عدم کاهش تولید مواد مخدر در کشور را فساد اداری، عدم اراده سیاسی برای مبارزه با مواد مخدر و دست داشتن برخی از مقامات دولتی در قاچاق مواد مخدر عنوان کرده‎اند.

اما رییس جمهور در نشست امروز گفت، هر شخصیکه عایدات دولت را به جیب می‌اندازد، باعث می‌شود تا جوانان معتاد تداوی نشده و صاحب کار نشوند.

وی خطاب به اعضای کابینه گفت که برنامه بسیج ملی را ترتیب کنید و در عملی شدن آن اقدام شود، این بسیج باید همزمان با مبارزه علیه فساد و سؤ استفاده از منابع ملی همگام باشد. وی افزود، در بودجه سال آینده باید وزارت‌های مربوطه، طرح مشخص شان را ارایه نمایند تا از ابتدا بتوانیم بالای موفقیت‌های این روند کار کنیم.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *