انحراف مسیر توتاپ مردم دایکندی را به سرک‌ها کشاند

هزاران باشنده ولایت دایکندی به شمول اعضای شورای ولایتی و نهادهای مدنی در این ولایت در پیوند به تغییر مسیر پروژه ای توتاپ از بامیان_ میدان وردک به سالنگ، تظاهرات گسترده ای راه اندازه کرده و خواهان تجدید نظر رهبری حکومت وحدت ملی در این زمینه شدند.

معترضان امروز شنبه، ۱۸ ثور در شهر نیلی مرکزی دایکندی این تصمیم رهبری حکومت را خلاف انکشاف متوازن، تبعیض‎آمیز و بی‎عدالتی خواندند و به حکومت هشدار دادند، اگر در این زمینه تجدید نظر نکند، به اعتراض شان ادامه خواهند داد.

آنان همچنان از رییس جمهور غنی و رییس اجرایی خواستند تا به تعهدات شان عمل کند و همچنان به خواست های بر حق مردم احترام بگذارند.

تغییر مسیر توتاپ بر اساس توافق رییس جمهور غنی و رییس اجرایی از بامیان به سالنگ، اعتراض‌های گسترده‎ای در کشور به دنبال داشته است.

هزاران باشنده بامیان روز گذشته با راه‎اندازی تظاهرات هشدار دادند، در صورت رهبری در مورد تغییر مسیر توتاپ تجدید نظر نکند، تمام ادارات محلی را مسدود و با حکومت قطع رابطه خواهد کرد.

از سویی دیگر، معاونان دوم ریاست جمهوری و ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی نیز خواستار انتقال برق توتاپ از بامیان شده اند. محمد محقق دیروز به دولت هشدار داد، اگر برق توتاپ از بامیان نگذرد، با حکومت قطع رابطه می‌کند.

پیش از این، محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و معاون ارشد شورای عالی صلح گفت، برق توتاپ باید از بامیان بگذرد و در این زمینه از خواست‌های مردم حمایت و در کنار آنان خواهد بود.

همچنان شماری از اعضای مجلس نمایندگان امروز گفتند، به این پروژه نباید رنگ سیاسی و قومی داده شود، مطابق بررسی شرکت فیشنر آلمانی، گذر برق توتاپ از بامیان نسبت به سالنگ بهتر است.

شرکت معتبر آلمانی به نام فیشنر قبلا با نشر سروی خود اعلام کرده که انتقال خط برق توتاپ از مسیر بامیان_ میدان وردک به کابل، مناسب تر از مسیر سالنگ است.

با این حال، قرار است در پیوند به تصمیم تازه حکومت به روز دوشنبه هفته روان گردهمایی در مصلی شهید مزاری در کابل برگزار و در آن زمان «تظاهرات میلیونی» اعلام شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *