زنی به اتهام قتل شوهرش در یک محکمه صحرایی تیرباران شد

مقامات محلی در ولایت جوزجان در شمال افغانستان تایید کرده‌اند که زنی به اتهام قتل شوهرش، به دست افراد وابسته به گروه طالبان در یک محکمه صحرایی تیرباران شده است.

این رویداد پس از آن خبرساز شد که نوار تصویری این محکمه صحرایی تکان‌دهنده با شلیک یک گلوله توسط مردی مسلح به سر این خانم در شبکه‌های اجتماعی در افغانستان همرسانی شد.

در نوار تصویری که همرسانی شده، حدود ۲۰۰ نفر از مردان مسلح و افراد غیرنظامی دیده می‌شوند که در یک زمین هموار و در کنار یک دیوار جمع شده‌اند.

این افراد برای تماشای صحنه‌ تیرباران یک زن ۶۰ ساله‌ گردهم آمده‌اند که متهم به قتل شوهرش است.

عنایت شهیر گزارشگر بی‌بی‌سی در بلخ می‌گوید که یکی از دو فرزند این خانم نیز تماشاگر صحنه‌ مرگ مادرش است.

مرد مسلح و بلند قامتی که این محکمه را رهبری می‌کند، از کسانی که ظاهرا وارثان مقتول هستند، می‌پرسد که قاتل را می‌بخشند یا قصاص می‌خواهند.

آنها می‌گویند که این زن باید کشته شود.

در ادامه این نوار تصویر دیده می‌شود که این مرد مسلح به تکرار می‌پرسد که می‌بخشید و یا قصاص می‌کنید. اما جواب وارثان همانی است که مرد مسلح در همان اول از وارثان مقتول گرفته بود

در تصویر دیده می‍شود که پس از مدتی زنی را پوشانده در برقع‌اش در میان مردان می‌آورند و در زمین می نشانند.

از او هم می‌پرسند که چرا و چگونه شوهرت را کشتی. جواب این زن این است که بلی کشته ام و در ادامه دیده می‌شود یک نفر از افراد مسلح از سوی برادران و پسر مقتول وکیل تعیین می‌شود و زن با شلیک گلوله این فرد مسلح کشته می‌شود.

مقامات محلی در ولایت جوزجان می‌گویند که این زن در ماه حمل/فروردین امسال در روستای مملک ولسوالی فیض‌آباد جوزجان از سوی افراد وابسته به گروه طالبان مسلح تیر باران شده است.

مقامات امنیتی در جوزجان می‌گویند که تا هنوز در پیوند به این رویداد کسی بازداشت نشده است و طالبان نیز از این ولسوالی فرار کرده اند.

اما قاری یوسف احمدی، سخنگوی گروه طالبان، در مورد این رویداد اظهار بی‌اطلاعی کرد.

مغفرت صمیمی رئیس ساحوی حقوق بشر ولایت جوزجان از افزایش خشونت علیه زنان در این ولایت ابراز نرگانی کرده این رویداد را محکوم کرد.

پیش از این نیز در ولایت جوزجان، در همچو رویدادی، یک زن ۲۲ ساله به اتهام فعل زنان از سوی افراد گروه طالبان مسلح تیر باران شده بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *