شش‌تن به‌جرم ارتکاب جرایم سنگین به‌دار آویخته شد

 

دفتر اشرف غنی، رئیس جمهوری کشور، اعلام کرده که حکم اعدام شش نفر به جرم ارتکاب “جرایم سنگین” اجرا شده است.

دفتر آقای غنی در اطلاعیه ای نوشته که اجرای احکام اعدام آنها براساس “قوانین جزا و دساتیر دین مبین اسلام و سایر الزامیت‌های دولت جمهوری اسلامی افغانستان، با درنظرداشت تقاضای مکرر خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی”اجرا شده است.

در اعلامیه افزوده شده که رئیس جمهوری احکام اعدام آنها را پس از بررسی دقیق پرونده های آنها و به پایان رسیدن روند منصفانه و عادلانه دادگاه آنها و همچنین “الزامهای حقوق‌ بشری” امضا کرده است.

دفتر آقای غنی تاکید کرده که “دولت جمهوری اسلامی افغانستان و شخص رئیس جمهور با درنظرداشت تطبیق روند شفاف، دقیق و عادلانۀ عدلی و قضایی، متعهد به تأمین عدالت و به کیفر رساندن مجرمینی می‌باشد، که به اعمال تروریستی و جنایی دست زده و مردم بیگناه را به قتل رسانده، امنیت و مصئونیت عامه را به مخاطره قرار می‌دهند.”

همچنین دو منبع رسمی که نخواستند نامهای آنها ذکر شود، به بی‌بی‌سی گفتند که این شش نفر صبح زود روز یکشنبه در زندان پلچرخی، در شرق کابل اعدام شدند.

گروه طالبان در واکنش به اعدام این افراد با انتشار اعلامیه‌ای، گفته که آنها بدون رعایت قوانین حقوق بشری آنها اعدام شده‌اند. این گروه در اعلامیه خود مدعی شده که این افراد در زندان در معرض شکنجه و بدرفتاری قرار داشتند

پیش از این منابع دفتر ریاست جمهوری به رسانه‌ها گفته بودند که فهرستی از افراد محکوم به اعدام روی میز رئیس جمهوری قرار گرفته که اگر اشرف غنی رئیس جمهوری آن را تایید کند، احکام آنها به اجرا گذاشته خواهد شد.

در گذشته دولت افغانستان همواره مورد انتقاد قرار گرفته که از اعدام مجرمینی که به جرم فعالیت‌های تروریستی محکوم به اعدام شده‌اند، خودداری می‌کند.

اخیراً فشارها بر دولت در این مورد افزایش یافته است.

در گذشته در مواردی از آزادی افرادی که به اتهام دست داشتن در فعالیت‌های مرتبط با حملات انتحاری در افغانستان دستگیر شده‌اند، گزارش‌هایی منتشر شده که انتقادهای زیادی را علیه دولت به دنبال داشته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *