برگزاری کنفرانس مبارزه علیه فساد اداری اتحادیۀ اروپا در کابل

رئیس جمهور اشرف غنی در کنفرانس مبارزه علیه فساد اداری اتحادیۀ اروپا  که هفتۀ گذشته در کابل دایر گردید، علل فساد اداری در افغانستان و اصلاحات حکومت خویش را بیان نموده بر اهمیت صنعت معدن برای افغانستان و نقش مبرم ابتکار شفافیت صنایع استخراج (EITI) در نیل به هدف انکشافی کشور تأکید ورزید.

رئیس جمهور غنی با تأکید بر اهمیت مالکیت شفاف و انتفاعی فعالیتهای مربوط به معادن گفت: “تمام قراردادها باید مورد دسترسی مردم قرارداشته باشد. حکومت من متعهد است که تمام قراردادهای معدن را به منظور تخطیهای قانون شناسایی نماید.”

یوناس موبرگ، رئیس دارالانشای بین المللی این ابتکار گفت: ”  هرگاه پیشنهادات بهبودبخشیدن حکومتداری در صنعت معدن عملی شود، می تواند از مساعی حکومت مبنی بر ارتقای سطح پاسخگویی در این سکتور حمایت نماید.”

ابتکار شفافیت صنایع استخراج (EITI)  یک ستاندارد بین المللی برای کنترول منابع نفت، گاز و منرالهای یک کشور محسوب می شود که کشورها با عملی ساختن این ابتکار به مردم خویش در بارۀ تادیات مالیه، جوازها، قراردادها، تولیدات و عواید معلومات فراهم می سازند.

افغانستان یکی از ۵۱ کشوری است که ابتکار مذکور را در کشور تطبیق می کند. وزارت مالیه و وزارت معادن و پطرولیم افغانستان یکجا این پروسه را رهبری می کنند. آخرین گذارش افغانستان در ماه فبروری سال ۲۰۱۶ به نشر رسید مراجعه شود به صفحۀ انترنتی

برنامۀ آلمان با مساعدت به استراتیژی انکشاف ملی افغانستان (ANDS) و برنامۀ عالی ملی صنایع استخراج (NEIEP) ، برای تشویق حکومتداری خوب در سکتور استخراج در افغانستان به وزارت معادن و پطرولیم در جهت بهبودبخشیدن نظارت استخراج مطابق به نورمهای حکومتداری خوب کمک می کند.

قابل ذکر است که فعالیتهای این برنامه متوجه حمایت استراتیژیک از آن وزارت، ظرفیت سازی برای کارمندان وزرات و ریاستهای سکتوری ولایتی و تأمین پایداری ابتکار شفافیت صنایع استخراج افغانستان (AEITI) می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *