کاسا یک‌هزار ازخاک تاجکستان استارت زده شد

قرار است کار اعمار پروژه انتقال برق از آسیای میانه به آسیای جنوبی، مشهور به کاسا یک هزار، امروز در تاجکستان گذاشته شود، عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور به این منظور به تاجکستان سفر کرده است.

گفته می شود که کاسا یک هزار یکی از پروژه های بزرگ منطقه ای به شمار می رود.
لین انتقال برق کاسا یک هزار از منطقه “دتکا” در شمال قرغزستان آغار و با عبور از تاجکستان با انتقال۱۲۵۰ کیلومتری لین ولتاژ بلند از طریق افغانستان به پشاور پاکستان منتهی می شود.
گفته می شود که کاسا یک هزار یکی از پروژه های بزرگ منطقه ای به شمار می رود.
این پروژه امروز (پنجشنبه ۲۳ ثور) توسط مقام های عالی رتبه کشورهای افغانستان، تاجکستان، قرغزستان و پاکستان در منطقه بتاش شهر تورسن زاده جمهوری تاجکستان افتتاح گردد.
طول این لین در خاک افغانستان ۵۶۲ کیلومتر میباشد که از۶۰۰ محل و ۲۳ ولسوالی و شش ولایت افغانستان عبور میکند.
پروژه کاسا یک هزار دارای دو استیشن تغییر دهنده برق از “ای سی” به “دی سی” و برعکس آن در مناطق سنگتوده تاجکستان، نوشیره پاکستان و یک ترانسفرمر آن نیز در افغانستان میباشد.
در همین حال افغانستان سالانه از ترانزیت آن حدود ۴۵ میلیون دالر امریکایی عاید به دست می آورد.
شماری از کارشناسان در کشور با وجود در آمد سالانه این پروژه ها برای امنیت و روابط افغانستان با کشور های منطقه را مفید می دانند.
آنان به این باورند که از این طریق امنیت افغانستان با کشور های آسیای میانه با جنوب آسیا گیره خورده و باعث تامین امنیتی در کشور می شود.
روز گذشته آقای غنی نیز گفته بود که ما (حکومت افغانستان) از پروژه کاسا ۱۰۰۰ پشتیبانی کامل می کنیم و افغانستان تمام موانع و مشکلات را که در برابر این پروژه وجود داشت، از بین برده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *