مخالفین مسلح می‌خواستند از تظاهرات دیروز استفاده کنند

در حالی که تظاهرکننده‌گان باور داشتند راه‌های بخش‌های مرکزی با گذاشتن کانتینرها به خاطری بسته شده که آنان به کاخ ریاست جمهوری نزدیک نگردند، نهادهای امنیتی می‌گویند به خاطر تامین امنیت شهروندان این کار را کرده‌اند.

سال گذشته در راه‌پیمایی که شهروندان به هدف سربریده‌شدن هفت‌تن به شمول کودکان و زنان در ولایت زابل، در شهر کابل راه‌اندازی کرده بودند، خودشان را به دروازۀ ارگ رسانیده و علیه رهبران حکومت شعار دادند.

امروز قرار بود تظاهرکننده‌گان پس از تجمع به چمن حضوری کابل بروند اما راه‌هایی که از بخش مرکزی کابل می‌گذشت به گونۀ کامل در چهارسمت کاخ ریاست جمهوری بسته شده بودند و آنان در ده‌مزنگ تجمع کرده به اعتراض‌شان ادامه دادند.

نجیب دانش، معاون سخن‌گوی وزارت امور داخله پس از چاشت امروز در نشست خبری با دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع ملی گفت که تظاهرات در کابل، بامیان، میدان‌وردک و پروان موفقانه پایان یافته‌است.

آقای دانش گفت به دلایل امنیتی و به اساس راپورهایی که تهدیدات را نشان می‌داد خواستیم قسمتی از جاده‌های شهر کابل را مسدود کنیم.

دولت وزیری، سخن‌گوی وزارت دفاع نیز گفت که شما باور کنید دشمن می‌خواست کسانی که مظاهره می‌کنند و نیروهای امنیتی را بدنام کند.

بسته‌شدن راه‌های بخش‌های مرکزی شهروندان را به مشکلاتی نیز رو به رو کرده و گفته می‌شود به کسانی که در این بخش‌ها به فعالیت‌های تجارتی دست می‌زدند نیز به دلیل یک‌روز تاخیر در کارشان صدمات مالی وارد شده‌است.

اما اعتراض‌کننده‌گان در جریان تظاهرات می‌گفتند که حکومت سرک را هم از آنان دریغ داشته و جاده‌های مرکزی را به روی‌شان بسته‌است.

آنان می‌گفتند این جاده به خاطری بسته شده که رهبران از چشم تظاهرکننده‌گان دور بمانند و آنان به ارگ نزدیک نشوند.

با این حال معاون سخن‌گوی وزارت داخله گفت که بخشی از ساحات باز شده و کانتینرها دوباره از راه برداشته خواهند شد.

او گفت در مورد خشونتی که از سوی برخی از تظاهرکننده‌گان علیه خبرنگاران صورت گرفته نیز تحقیق و از راه‌اندازان این تظاهرات در این مورد پرسان خواهد شد.

در همین حال رییس جمهور غنی در پایان تظاهرات با نشر بیانیه‌یی از طریق تلویزیون ملی با تاکید بر بررسی موضوع توتاپ گفت که سال جاری سال تحرک انکشافی کشور است و مساعی‌اش را به خرج می‌دهد تا از برنامه‌های انکشافی به گونۀ متوازن در تمام ولایت‌ها استفاده کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *