در سفر رئیس اجرائیه به کشور چین چی اتفاق افتاد؟

رئیس اجرائیه کشور دکتور عبدالله عبدالله در رأس یک هیئت عالی رتبه دولتی در جریان هفته جاری به دعوت رسمی نخست وزیر چین برای یک سفر سه روزه به چین رفت.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “در این سفر رسمی رئیس اجرائیه با رئیس جمهور٬ معاون رئیس جمهوری و نخست وزیرچین دیدار و گفتگو کرد. در ادامه سفر٬ رئیس اجرائیه همچنان با محصلان و تاجران افغانستان در چین دیدار کرد و مشکلات آنان را شنید.

عبدالله عبدالله در جریان سفر رسمی خود به چین شش سند همکاری های اقتصادی، تجارتی، تخنیکی و فنی به ویژه احیای مجدد راه تاریخی ابریشم تحت نام یک کمر بند یک راه و صادرات زغفران افغانستان به چین را با مقام های این کشور امضأ کرد.

تفاهمنامهء یک کمر بند یک راه، افغانستان را به مرکز ترانزیت در منطقه به عنوان پٌل ارتباطی برای وصل شدن جنوب آسیا به آسیایی مرکزی تبدیل می کند که در آن صورت فرصت های کلان اقتصادی و تجارتی به روی افغانستان باز می‌گردد.

توافقنامه دیگر صادرات زعفران افغانستان به چین است که زمینه را برای بازاریابی و فروش بیشتر آن در بازارهای این کشور فراهم می‌سازد تا افغانستان این محصول ارزشمند خود را براساس نرم و استندرد جهانی بنام خودش در چین عرضه کند. برعلاوه این، کشور چین متعهد شده است تا در اسرع وقت پروژهء خانه‌های ارزان بها را همراه با کمک مالی پنج صد میلیون یوان که معادل آن صد میلیون دالر می‌شود، اجرا نماید. از سوی دیگر مقام های این کشور وعده پنج میلیون یوان کمک های غیر اضطراری را نیز به حکومت افغانستان داده است.

لی کی چیانگ نخست وزیر چین در دیدار با رئیس اجرائیه کشور با تاکید بر اهمیت روابط گسترده میان کابل بیجنیگ گفت: کشورش از درخواست عضویت افغانستان به سازمان شانگهای، تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی و سرمایه گذاری در زمینه سنگ های قیمتی افغانستان، گفتگوهای صلح میان افغانستان و مخالفان مسلح، تلاش برای بهبود روابط نیک میان کابل و اسلام آباد اعلام آمادگی کرده و از آن حمایت همه جانبه می‌نماید.

عبدالله عبدالله در دیدارهایش با شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین، لی کی چیانگ و سایر مقام های عالی رتبه این کشور در باره نقش چین در پروسه صلح، تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی افغانستان٬ به ویژه قوت های هوایی، گسترش همکاری های اقتصادی، تجارتی و تخنیکی در عرصه‌های مختلف و تلاش برای رشد سرمایه گذاری تاجران چین در افغانستان به بحث و تبادل نظر پرداخت.

همچنان رئیس اجرائیه کشور در دیدار با محصلان و تاجران افغانستان مقیم چین مشکلات آنان را از نزدیک ارزیابی کرده و به آنان وعده سپرد که حکومت وحدت ملی در چوکات قانون براساس امکانات موجود از هیچ تلاشی برای حل مشکلات و ایجاد سهولت به آنان دریغ نمی‌کند. ایشان همچنان در آخرین روز سفرش به شهر ارومچی مرکز ایالت سین‌کیانگ سفر کرده و با مقام های محلی این ایالت نیز گفتگو کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *