ممنوعیت قیلون در شهر جلال آباد

مقام های محلی یک جا با مسوولان شفاخانه صحت عامه ولایت ننگرهار اعلام کرده اند که کشیدن قیلون در این ولایت ممنوع است و هر کسی که قیلون بکشد مجازات خواهد شد.

  به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” آقای کاموال می گوید که آنان کمیته ای را در این مورد ایجاد کرده است و هرکسی که قیلون بکشد با آنان برخورد جدی خواهد شد.
نجیب الله کاموال رییس شفاخانه ولایت ننگرهار به خبرگزاری بخدی گفت: کشیدن قیلون پیامت های ناگوار صحی را به همرا دارد بنا آنان با توجه به صحت شهروندان ننگرهار کشیدن قیلون را منع کرده اند.
صحت عامه ولایت ننگرهار نیز اعلام کرده است که کشیدن قیلون به صحت انسان مضر است بنا عالمان دین، شورای مردمی و مسوولان شفاخانه ننگرهار قطع نامه ای را برای مبارزه با کشیدن قیلون صادر کرده است.
آقای کاموال می گوید که آنان کمیته ای را در این مورد ایجاد کرده است و هرکسی که قیلون بکشد با آنان برخورد جدی خواهد شد.
او می گوید با وجود این که کشیدن قیلون به صحت مضر است اما با آن هم تمامی رستورانت ها در سطح شهر در اختیار مشتریان خود قیلون قرار می دهند.
مسوولان صحت عامه ننگرهار گفته اند که کشیدن قیلون نه تنها برای خود شخصی که قیلون می کشد مضر است بلکه برای تمامی اطرافیان آن که دود قیلون به آنان می رسد ضرر دارد.
در هیمن حال مقام ولایت ننگرهار با نشر خبرنامه ای که یک کاپی آن را در اختیار خبرگزاری بخدی قرار داده آمده است کمیته ای که برای جلوگیری از کشیدن قیلون ایجاد شده تا هنوز ده ها قیلون را در شهر جلال آباد شکستانده است.
نجیب الله کاموال رییس شفاخانه ولایت ننگرهار می گوید کشیدن قیلون، چرس و دیگر دخانیات منع است وآنان ای که مرتکب این فعل می شوند، به نهاد های عدلی وقضایی معرفی خواهند شد.
رییس شفاخانه ولایت ننگرهار می گوید قیلون یک پدیدی جدید است که شماری از دختران و پسران به شمول دانش آموزان به آن آغوشته است، به گفته او افراد از این طریق کم کم معتاد به قیلون می شود و بعدا به چرس و تریاک رو می آورد.
کارشناسان طبی در جهان می گویند، مصرف سیگرت و قلیان موجب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمون های جنسی می شود.
آنان بر این باورند که دود قیلون و سیگرت به تسریع پوکی استخوان می انجامد، مصرف الکل نیز با کم کردن فعالیت سلول های سازنده استخوان موجب پوکی استخوان می شود.
ایجاد کمیسیون برای بررسی دوا های بی کیفیت
اقای کاموال همزمان گفت که صحت عامه این ولایت کمیسونی را برای بررسی دواها و مواد ارتزاقی بی کیفت در این ولایت ایجاد شده است.
رییس شفاخانه ولایت ننگرهار از تمامی شهروندان این ولایت خواست که در هنگامی خرید دواها و مواد خوراکی تاریخ انقضا آنرا درست بررسی کنند.
او می گوید هر شهروندان ننگرهاری در صورت که از دوکان و یا دواخانه دارو ها و مواد غذای تاریخ تیر شده را به فروش می رساند، به شفاخانه این ولایت تماس گرفته و آدرس دارو خانه و دوکان را به آنان گزارش کند.
سلیم خان قندوزی والی ولایت ننگرهار نیز به نیروهای امنیتی این ولایت دستور داده است تا در مبارزه با این پدیده همکاری همه جانبه را انجام دهند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *