ملا اختر محمد منصور احتمالا کشته شده است

موتر حامل ملا اختر منصور دیروز شنبه حوالی ساعت سه بعد از ظهر به وقت محلی در منطقه مرزی «احمد وال» در ایالت بلوچستان پاکستان هدف قرار گرفت که در نتیجه یک همکار ملا منصور نیز احتمالاً در این حمله کشته شده است.

رسانه های آمریکایی و برخی دیگر از رسانه های منطقه از احتمال کشته شدن ملا اختر منصور و همکارش را می دهند اما پنتاگون گفته است که تقریبا مطمین است که واسطه حامل ملا اختر منصور را هدف قرار داده است.

پنتاگون گفته است که در حال بررسی نتایج این حمله است و نتیجه قطعی را بعد اعلام خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی نیز گفته رهبران پاکستان و افغانستان هر دو در جریان این حمله قرار گرفته‌اند؛ هر چند این مقام آمریکایی مشخص نکرده آیا تماس با رهبران این دو کشور پیش از حمله پهپادها صورت گرفته و یا پس از آن.

پنتاگون ملا منصور را مسئول حملات گسترده اخیر در کابل و دیگر نقاط کشور معرفی کرده و در بیانیه خود نوشته “از زمان مرگ ملا محمد عمر و رهبری احتمالی ملا منصور، طالبان حملات بسیاری را صورت داده که به مرگ ده ها هزار نفر از شهروندان افغان و بسیاری از ماموران امنیتی افغانستان در کنار نظامیان آمریکایی و سایر سربازان ائتلاف در این کشور انجامیده است.

به گفته پنتاگون، باراک اوباما، رئیس جمهوری، شخصا دستور این حمله هوایی را صادر کرده است.

در ماه‌های گذشته و پس از مرگ ملا محمد عمر، بنیانگذار و رهبر طالبان که تابستان گذشته علنی شد اما زمان آن به سال ۲۰۱۳ نسبت داده شد، گزارش های متعددی از بالا گرفتن اختلاف بر سر “اجماع و بیعت” میان فرماندهان طالبان با رهبری ملا اختر محمد منصور منتشر شده بود.

ملا منصور ۵۶ ساله، از تبار اسحاق‌زی از قوم پشتون قندهار است. او هم همچون بسیاری از اعضای طالبان در مدرسه حقانیه در پاکستان آموزش دیده است.

با وجود این، پنتاگون دربیانیه خود از ملا منصور به عنوان مانعی جدی بر سر مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و نمایندگان طالبان یاد کرده است.

حکومت و گروه طالبان هنوز به خبر “کشته شدن احتمالی” ملا منصور واکنش نشان نداده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *