موج تازه از حملات تهاجمی گروه طالبان در فاریاب

مقام‌های امنیتی ولایت فاریاب می‌گویند، مخالفین مسلح دولت بار دیگر حملات تهاجمی خویش را در ۵ ولسوالی این ولایت شدیداً آغاز نموده‎اند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “سخنگوی لوای اول قول اردوی ۲۰۹ شاهین به رادیو آزادی گفته‎است، هرچند از چهار روز بدین‎سو حملات طالبان مسلح در ولسوالی‎های مختلف فاریاب شدیداً شروع گردیده‎است اما نیروهای امنیتی با مورال عالی توانسته اند که حملات آنها را دفع و ترد نموده و تلفات سنگینی را به طالبان جنگجو وارد نمایند.

جگرن محمد رضا رضایی می‌گوید، در جریان این حملات دست کم ۱۴ طالب مسلح کشته و زخمی شده‎اند.

آقای رضایی افزود:

“طی چهار روز گذشته فاریاب گواه ناامنی‎ها و جنگ‎های خونین بین نیروهای امنیتی و طالبان بود که فعلاً هم جنگ در اطراف ولسوالی غورماچ ادامه دارد و طی ۲۴ ساعت گذشته به تعداد ۸ تن از جنگجویان طالب کشته شده و ۶ تن دیگر شان زخم برداشته است.”

از سوی هم گزارش‎ها حاکی از آن است که شب گذشته ۴ پوستۀ امنیتی در مربوطات ولسوالی خواجه سبزپوش و همچنان ۱۷ قریه در مربوطات ولسوالی قیصار فاریاب به دست طالبان افتاده‎است.

 

۴ پوسته امنیتی در مربوطات خواجه سبزپوش به دست طالبان افتاده‌است.

طاهر “رحمانی” رئیس شورای ولایتی فاریاب می‎گوید، هرچند این روستا ها و پوسته‎های امنیتی به تصرف طالبان درآمده است اما نیروهای امنیتی به همکاری نیروهای مردمی در سدد آن هستند که در روزهای بعدی این مناطق را دوباره از کنترول طالبان آزاد سازند.

آقای رحمانی گفت:

“تقریباً ۱۷ قریه در مربوطات ولسوالی قیصار به تصرف طالبان درآمده و یک نقطه در ولسوالی پشتونکوت که گلیم باف نام دارد، جنگ جریان دارد و در ساحۀ خواجه ناموسی پشتونکوت هم جنگ ادامه دارد و موضوع خواجه سبزپوش که در آن ولسوالی نیز در منطقۀ کله کلان ۴ پوسته مربوط نیروی خیزش‎های مردمی بود و قبلاً با راه اندازی عملیات نظامی توسط معاون اول ریاست جمهوری تصفیه شده و به دست آمده بود، بدون مقاومت به دست طالبان سقوط کرده‎است. انشاالله من اطمینان می‎دهم که این ۴ پوسته هم به زودترین فرصت دوباره به دست خواهد آمد.”

احمد جاوید “بیدار” سخنگوی والی فاریاب نیز می‎گوید، در اکثر نقاط فاریاب که طالبان حملات تهاجمی خویش را به هدف تصرف پوسته‎های امنیتی آغاز نموده بودند، با مقاومت شدید نیروهای امنیتی رو به رو شده و خود طالبان جنگجو متقبل تلفات سنگین گردیده‎اند وی در ادامه افزود:

“مخالفین مسلح دولت طی سه چهار روز اخیر به خاطر تصرف برخی مناطق و پوسته‎های امنیتی، حملات تهاجمی خود را در مربوطات ولسوالی‎های غورماچ، قیصار، المار، پشتونکوت و قسمتی از خواجه سبزپوش و شیرین تگاب را داشتند که خوشبختانه با مقاومت دلیرانۀ نیروهای امنیتی و مردمی رو به رو شدند که در نتیجه ۴ نفر شان در ولسوالی شیرین تگاب کشته و زخمی شدند و همچنان در ساحات ارکلیک، تویمست قیصار نیز آنها تهاجمات خود را داشتند که ۸ نفر کشته و ۶ نفر هم زخمی دارند.”

همچنان سید لقمان “گهریک” ولسوال شیرین تگاب فاریاب از حملات گروه طالبان مسلح خبر داده می‎گوید که در جریان درگیری‎ها یک تن از سرگروپان طالبان در منطقۀ گورزاد این ولسوالی کشته شده‌است.

 

تعدادی از مخالفین مسلح کشته شدند.

آقای گهریک می‌افزاید:

“دشمنان مردم افغانستان از چندین جهت بالای پوسته‌های قریه گورزاد ولسوالی شیرین تگاب حمله کردند و منسوبین امنیتی ما مدافعۀ خوبی کردند که در نتیجه ۲ نفر از دشمن کشته و ۲ نفر دیگر هم دستگیر شدند. یکی از کشته‎ها به نام ملا عبدالصمد سرگروپ طالبان بوده و دو نفر دیگر به نام‎های ملا مصطفی و ملا عبدالله می‎باشد و فضل خدا به منسوبین پولیس ما هیچ آسیبی نرسیده‎است.”

به گفته باشنده‎گان، با راه اندازی عملیات نظامی به رهبری جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری، از مدت دو ماه بدین‎سو امنیت و آرامش نسبی در سطح فاریاب تأمین گردیده بود و اما فاریاب در چهار روز اخیر یک باره دچار ناامنی‎های شدید گردید.

 

با راه اندازی عملیات از سوی جنرال دوستم آرامش نسبی تأمین گردیده بود.

در خصوص اینکه دلیل آغاز ناگهانی بد امنی‎ها آنهم در چند ولسوالی فاریاب، چی بوده‎است؟

طاهر “رحمانی” رئیس شورای ولایتی فاریاب در برابر این پرسش این گونه پاسخ ارائه می‎نماید:

“بعضی دست‎ها در فاریاب هست که کار می‎کند و آنها می‎خواهند رهبری ولایت را بد نام بسازند البته یک تعدادشان خود مردمان فاریاب هست که می‎خواهند رهبری ولایت را ناکام نشان بدهند و انشاالله رهبری ولایت هم یک لحظه غفلت را از خود نشان نمی‎دهند.”

آغاز حملات تهاجمی طالبان در فاریاب از یک سو، مخالفت و کشمکش‎های میان گروهی درین ولایت شده از سوی دیگر، باز هم اهالی و باشنده‎گان فاریاب را نگران ساخته‎است. حالا باشنده‎گان فاریاب از مقامات مرکزی می‎خواهند تا به وضعیت پیش آمدۀ فاریاب توجه جدی نموده و مشکلات ناامنی‌ها را با جدیت مرفوع سازند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *