دشواری صلح با ملا هبت الله

مقامات نیروهای امریکایی در افغانستان اعلام کردند که در کوتاه مدت برگزاری مذاکرات صلح دولت افغانستان با ملا هبت الله آخندزاده، رهبر جدید طالبان امکان پذیر نیست و نباید در این زمینه زیاد خوشبین بود.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “چارلس کلفلند، از سخنگویان نیروهای امریکایی در افغانستان در یک نشست خبری گفت که  از پیوستن رهبر جدید طالبان به روند صلح افغانستان زیاد خوشبین نیست، اما امیدواریم اعضای سطح پایین طالبان به این روند بپیوندند.

وی افزود که ملا هبت الله یک مرد نظامی و پول نیست، اما در عین حال نباید وی از سوی ما دست کم گرفته شود. برای نخستین باراست که یک مقام نظامی امریکا، از پیوستن رهبر جدید طالبان به روند صلح ابراز تردید کرده است.

با کشتن شدن ملا اختر منصور، رهبر سابق طالبان در بلوچستان پاکستان، باراک اوباما رییس جمهور امریکا گفته بود، مرگ وی یک نقطۀ عطف برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان است.

اوباما و همچنان سران افغانستان گفته بودند، ملا منصور، مخالف مذاکرات صلح بود و از اشتراک شماری از رهبران طالبان در این روند، همواره جلوگیری کرده است.

اکنون شماری از مقامات دولتی امریکا می‌گویند که رهبر جدید گروه طالبان نیز انگیزه ای کمی به مذاکرات صلح افغانستان دارد.

در عین حال، وزارت خارجه امریکا گفته است که این کشورش برای پایان دادن جنگ در افغانستان، هنوز هم از مذاکرات صلح با طالبان حمایت می‌کند.

پس انتخاب شدن ملا هبت الله به عنوان رهبر جدید طالبان، وی با انتشار نوار ویدیویی مذاکرات صلح را رد کرد و گفت، به جنگ در افغانستان ادامه می‌دهد.

کارشناسان گفته اند، با توجه به گسترش حملات طالبان در مناطق مختلف افغانستان، اختطاف و قتل مسافران در شاهراه‌ها، اراده طالبان به ادامه جنگ است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *