رئیس جمهور غنی به بان‌کی مون نامه نوشت

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به خاطر برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان و شوراهای ولسوالی نامه‌یی را به سرمنشی سازمان ملل متحد فرستاده‌است اما در همین حال کاخ ریاست جمهوری هنوز منتظر تصویب قوانینی‌ست که در مورد انتخابات به شورای ملی فرستاده شده‌است.

به گزارش” شبکه تلویزیونی تمدن “سید ظفر هاشمی، معاون سخن‌گوی رییس جمهور  در یک نشست خبری در کابل گفت، در نامۀ رییس جمهور به بانکی مون در مورد تلاش‌ها و آماده‌گی‌های حکومت برای برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان و شورای ولسوالی، آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات و هم‌چنان این‌که رهبری این انتخابات را افغانان به دوش خواهند داشت، سخن گفته شده‌است.

آقای هاشمی گفت ما خواهان کمک و هدایت جامعۀ جهانی در برگزاری یک انتخاباتی شدیم که دارای شفافیت باشد و قناعت مردم را فراهم کند.

رییس جمهور افغانستان دو کمیته را به خاطر برگزاری این انتخابات تعیین کرده‌است که محمد اکلیل حکیمی وزیر مالیه در هم‌کاری با جامعۀ جهانی منابع مالی را پیدا تهیه می‌کند و تاج محمد جاهد، وزیر امور داخله نیز در راس کمیتۀ امنیتی مسؤولیت چگونه‌گی تامین امنیت انتخابات را به دوش خواهد داشت.

حکومت افغانستان در حالی از برگزاری انتخابات سخن می‌گوید که هنوز بر بنیاد توافق‌نامۀ ایجاد حکومت وحدت ملی اصلاحات در نظام انتخاباتی ایجاد نگردیده‌است.

بحث اصلاحات در نظام انتخابات موضوعی‌ست که طی حدود دوسال از زمان ایجاد حکومت وحدت ملی تا کنون همواره از سوی نهادهای جامعۀ مدنی و نهادهای ناظر انتخابات بر آن تاکید شده‌است.

سال گذشته کمیسیون ویژۀ اصلاح نظام انتخاباتی پس از پنج ماه کار و بررسی آخرین بستۀ پیش‌نهادی‌اش را در مورد اصلاحات انتخاباتی به حکومت سپرد اما پس از ایجاد کمیتۀ گزینش کمشنران کمیسیون‌های انتخاباتی، دیگر هیچ پیش‌رفتی در این زمینه صورت نگرفت.

هم‌چنان سال گذشته مجلس نماینده‌گان فرمان تقنینی رییس جمهور در مورد تعدیل قانون انتخابات که اصلاحات انتخاباتی بخشی از آن بود را رد کرد و این موضوع سبب شد تا تاخیر در اصلاحات بیش‌تر گردد.

اکنون معاون سخن‌گوی رییس جمهور می‌گوید به خاطر سرعت‌بخشیدن به روند اصلاحات و برگزاری انتخابات قوانینی که در شورای ملی انتظار تصویب را دارند باید به تصویب برسند.

هاشمی در پاسخ به پرسشی در مورد چگونه‌گی سرنوشت اصلاحات انتخاباتی به خبرنگاران گفت که از شما خواهش می‌کنم از مجلس نماینده‌گان افغانستان بپرسید که به خاطر تصویب قوانینی که تا هنوز مانده چی مانعی وجود دارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *