خط آهن هرات ـ چشت به زودی احداث می‌شود

محمد آصف رحیمی، والی هرات می گوید که یک خط آهن بین شهر هرات و ولسوالی چشت این ولایت ساخته خواهد شد.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “وی گفته است که رییس جمهور غنی در سفرش به هرات برای افتتاح بند سلما، این پیشنهاد را مطرح و گفته است، احداث این خط راه آهن می تواند به رشد بخش معادن در مناطق مرکزی کمک نماید.

رییس جمهور غنی همچنان پس از بازدید از معادن سنگ مرمر در ولسوالی چشت گفته است که این خط آهن با خط آهن عمومی که به هرات میاید، وصل شود.

به گفته وی، با ساخت این خط آهن سنگ مرمر از ولسوالی چشت هرات به روسیه، ترکمنستان و شرق میانه با همان طول ۱۰ تا ۱۵ متر می تواند صادر شوند.

با ساخت این خط ریل استخراج سنگ مرمر در ولسوالی چشت هرات بیشتر خواهد شد و نیز زمینه صادرات این صنعت به بازارهای غربی زود و ارزانتر فراهم می شود.

شماری از فابریکه داران و استخراج کنندگان سنگ مرمر در ولایت هرات گفته اند، با ساخت این خط ریل سنگ مرمر هرات ارزانتر و با ابعاد کلانتر به خارج صادر می شود.

همچنان با ساخت این خط آهن علاوه بر صادر سنگ مرمر کشور از طریق ایران و ترکمنستان به بازارهای مختلف جهان، برای هزاران تن زمینه کار هراهم می شود.

ناامنی، مشکلات راه، نبود برق و واردات سنگ مرمر پاکستان به قیمت ارزان، از مشکلات اساسی فرراه معادن سنگ مرمر در هرات عنوان شده اند.

گفته می شود که در حال حاضر یک سنگ پله چشت هرات حدود ۷۰۰ افغانی است، اما در مقابل یک سنگ پله پاکستانی به قیمت ۲۰۰ افغانی وارد کشور می‌شود.

در هرات ۱۷ معدن استخراج سنگ مرمر و حدود ۵۰ فابریکه پروسس سنگ مرمر وجود دارد. سنگ مرمر هرات با کیفیت ترین نوع سنگ مرمر جهان است.

بر اساس معلومات مسئولان محلی در هرات، هم اکنون سنگ مرمر این ولایت به کشورهای ترکمنستان، ایران، هندوستان، ‌امارات متحده عرب و ایتالیا صادر می‌شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *