مودی: مردم افغانسان مردم مغرور است

نرندرا مودی صدراعظم هند در آغاز سخنرانی اش در کانگرس ایالات متحده، در مورد وجه مشترک میان ایالات متحده و هند سخن گفت و تاکید کرد که دو کشور در ساحات مختلف از جمله مبارزات صلح جویانه و دموکراسی دارای ارزش های مشترک اند.

آقای مودی خطاب به اعضای کانگرس ایالات متحده گفت که همکاری میان امریکا و هند، به نفع هر دو کشور است.

مودی گفت “بسیاری شما به این اعتقاد استید که یک هند قوی و مرفع، منافع استراتیژیک ایالات متحده تامین می کند. بیاید با هم کار کنیم و از طریق آن، مفکوره های مشترک خود را به همکاری های عملی مبدل کنیم. هیچ شکی وجود ندارد که رشد این روابط به نفع هر دو ملت تمام خواهد شد.”

تمرکز مودی بالای افغانستان و پاکستان

در جریان سخنرانی اش در کانگرس ایالات متحده، صدراعظم هند به صورت مستقیم مردم افغانستان را مردم مغرور عنوان کرد، اما به گونۀ ضمنی و بدون ذکر نام پاکستان، آن کشور را حامی دهشت افگنی خطاب کرد.

صدراعظم هند، کمک های ایالات متحده را در افغانستان و مبارزه بر ضد دهشت افگنی، چنین بیان کرد.

آقای مودی گفت “مردم افغانستان به گونۀ طبیعی درک می کنند که امریکا برای آنان قربانی داده و آنها کمک کرده تا از زندگی بهتر برخوردار شوند. اما سهمگیری شما در قسمت امن نگهداشتن منطقه، به صورت فراگیر مورد تحسین قرار گرفته است. هند به نوبۀ خود کمک های زیادی برای دوستان در افغانستان کرده است.”

آقای مودی تاکید کرد که بازسازی افغانستان تعهد مشترک ایالات متحده و هند است، کشوری که آقای مودی مردم اش را مردم با غرور خطاب کرد.

مودی گفت “بازسازی یک افغانستان مرفع، با ثبات و صلح آمیز از جمله اهداف مشترک ما است.”

آقای مودی تاکید کرد دهشت افگنی تهدید برای منطقه و جهان است و پدیده است که در افغانستان محصور نیست و دو کشور امریکا و هند یکجا در مقابل گروه های دهشت افگنی مبارزه کنند.

صدراعظم هند گفت “در قلمرو های واقع در سرحد غربی هند ]پاکستان[ تا افریقا ]گروه های دهشت افگنی[ نام های مختلف دارند که شامل لشکر طیبه، طالبان و داعش می شوند، اما آنان فلسفۀ مشترک دارند—یعنی نفرت، قتل و خشونت.”

صدراعظم هند دهشت افگنی را به مثابۀ سایه ای خطاب کرد که در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است، اما بدون ذکر نام پاکستان، آقای مودی گفت که دهشت افگنان در آن کشور پناهگاه امن داده می شوند.

نرندرا مودی گفت “دهشت افگنی به مثابۀ سایه ای است که در سراسر جهان سایه افگنده است، اما این پدیده در همسایگی هند، پناهگاه امن داده می شود. از اعضا کانگرس ایالات متحده می خواهد تا پیام واضح به کسانی فرستد که با استفاده از ترویج دهشت افگنی، خواهان دست آورد سیاسی است.”

صدراعظم هند گفت که قطع پاداش به کشوریکه از دهشت افگنی حمایت می کند، می تواند به مثابۀ اولین گام در راستای مبارزه بر ضد کشور های حامی دهشت افگنی است تا در مقابل اعمال شان، حسابده شوند.

نزدیکی با هند، دوری از پاکستان

در همین حال، تحلیگران چون مایکل کوگلمن، پژوهشگر در مرکز تحقیقاتی ودرو ولسن مستقر در امریکا، در مصاحبۀ با رادیو آشنا صدای امریکا می گوید که نزدیک شدن روابط میان ایالات متحده و هند، موجب تضیعف روابط میان امریکا و پاکستان خواهد شد.

آقای کوگلمن “فکر می کنم که نزدیکی میان ایالات متحده و هند، تضیعف روابط میان ایالات متحده و پاکستان را اجتناب نا پذیر می کند. با آنهم فکر می کنم که ایالات متحده خواهان روابط موثر با پاکستان داشته باشد، اما روابط با پاکستان مثل گذشته استراتیژیک نخواهد بود و دلیل آن بسیار ساده است. هر زمانیکه ایالات متحده جنگ فعال خود را در افغانستان خاتمه بدهد، دیگر به کمک پاکستان نیاز نخواهد داشت با با آن کشور روابط عمیق داشته باشد.”

آقای مودی تاکید کرد که مبارزه بر ضد دهشت افگنی نمی توان فقط و فقط از طریق دیپلوماسی حل کرد، بلکه این مبارزه مستلزم استخبارات نظامی است.

صدراعظم تاکید کرد همکاری میان ایالات متحده و هند در راستای مبارزه بر ضد دهشت افگنی می تواند این پدیده را با شکست مواجه کند، پدیدۀ که به گفتۀ آقای مودی بالای جهان سایه افگنده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *