افغانستان و کار دشوار خبرنگاری

اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان از وضعیت بدی امنیتی در مورد کار خبرنگاری در کشور ابراز نگرانی کرده و از حکومت انتقاد کرده است.
شورای اجرایی اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان با نشر خبرنامه ای نوشته است “حکومت باید مشکلات را حل کند، نه این که خود مشکل ساز باشد.”
در خبرنامه ای این اتحادیه آمده است که در روز های اخیر حوادث و اتفاقاتی برای خبرنگاران و رسانه ها در گوشه های مختلف کشور افتاده که باعث ایجاد نگرانی های تازه ای شده است.
حمله بر ساختمان یک رادیو در شهر جلال آباد که روز گذشته اتفاق افتاد، لت و کوب یک خبر نگار در ولایت لغمان از سوی پولیس آن ولایت از جمله انتقاد های است که در خبرنامه از آن یاد آوری شده است.
در خبرنامه همچنان از کشته شدن دو خبرنگار افغانستانی و امریکایی که اخیرا در ولایت هملند رخ داده است نیز انتقاد شده.
اتحادیه ملی ژونالیستان افغانستان این چند مورد را از جمله وضعیت بدی امنیتی و بی توجهی حکومت در قبال کار خبرنگاری در کشور یاد کرده است.
روز گذشته وزارت داخله با نشر اعلامیه ای، استفاده از “کمره های پرنده “از سوی رسانه ها را منع قرار داده و این اقدام را مبتنی بر دستور شورای امنیت ملی خوانده است.
در خبرنامه آمده است که اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان، با درک مشکلات موجود امنیتی در کشور، از نهاد های امنیتی می خواهد که تلاش های بیشتری را با هدف تامین امنیت و مصونیت خبرنگاران و رسانه ها، انجام دهند.
شورای اجرایی اتحادیه ملی ژونالیستان افغانستان از حکومت خواسته تا در همکاری با نهاد های صنفی و حامی خبر نگاران، طرزالعمل موقتی را تا پایان شرایط موجود امنیتی، وضع کنند.
در خبرنامه آمده است که طرزالعمل موقتی به رسانه ها فرصت می دهد که در صورت نیاز از این تجهیزات استفاده کنند و از سویی هم استفاده از کمره های پرنده باعث ایجاد مشکلات امنیتی نشود.
اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان بر آزادی فعالیت های رسانه یی در کشور، به عنوان یک اصل و ارزش قابل احترام برای همۀ ارگان نظام تاکید می کند و تقاضا دارد که هیچ فرد و نهادی نباید، مانع این فعالیت ها در کشور شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *