تهران علیه واشنگتن پرونده باز می‌کند

حسن روحانی، رییس جمهور جمهوری  اسلامی ایران می‌گوید که از امریکا در پیوند به «ضبط حدود دو میلیارد دالر از اموال بانک مرکزی ایران» به دادگاه جهانی شکایت کرده است.

وی دیروز گفته است که تا احقاق حقوق مردم و به دست آوردن اصل و خسارت وارده، موضوع را دنبال خواهد کرد.

به گفته روحانی، دادگاه‌های امریکا با صدور احکامی غیرقانونی اعلام کرده اند، حدود دو میلیارد دالر دارایی ایران باید در اختیار امریکایی‌هایی و خانواده کسانی قرار گیرد که در لبنان کشته شده‌اند.

پیشتر دادگاه امریکا حکم کرده بود، دو میلیارد دالر از دارایی‌های مسدود شده ایران به خانواده‌های قربانیان امریکایی بمبگذاری‌های سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی امریکا در بیروت و سایر حملات مرتبط با ایران، پرداخته شود.

اما صدور این حکم واکنش تند دولت ایران را به دنبال داشته و آن اقدام دیوان عالی امریکا را «راهزنی بین‌المللی»، «رسوایی بزرگ حقوقی» و به «یغما» بردن دارایی‌ها و اموال ایران توصیف کرده است.

این دارایی‌ در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد صرف خرید اوراق بهادار امریکایی شده بود، اما دادگاه‌ امریکا برای پرداخت غرامت به شاکیان ایران، حکم به توقیف آن را داد.

دولت حسن روحانی، چند ماه قبل کارگروه ویژه‌ای تشکیل داد تا این موضوع را بررسی کرده و راهکارهای لازم برای بازپس گرفتن اموال ایران ارائه کند.

در همین حال، روحانی می‌گوید که در برابر این حادثه ساکت نخواهد ماند و به طور رسمی شکایت خود را در دادگاه جهانی به ثبت رسانده است.

رییس جمهور ایران با اشاره به اینکه این شکایت را تا رسیدن به نتیجه پیگیری می کند، افزوده، موضوع کشته شدن امریکایی‌ها در لبنان به ایران هیچ ربط ندارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *