امتداد راه‌آهن ایران به داخل خاک افغانستان

محمود افخمی رشیدی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ولایت هرات گفته که کار ریل گذاری قطعه سوم راه آهن هرات- خواف بعد از عید فطر از سر گرفته می‌شود.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “به گفته مقامات ایرانی دو بخش این طرح که راه آهن ایران را به داخل افغانستان امتداد می‌دهد، در داخل خاک ایران قرار دارد که کار آن تکمیل شده است.

کار قطعه سوم این راه آهن از خاک ایران تا ولسوالی غوریان هرات به طول شصت کیلومتر در داخل خاک افغانستان امتداد دارد که کار زیر ساخت آن تا مرحله آماده سازی برای ریل گذاری تکمیل و بعد از عید فطر امسال به گفته مقام‌های ایرانی ریل گذاری آن آغاز خواهد شد.

راه آهن هرات – خواف یکی از طرحهای مهم برای افغانستان به حساب می آید که سالها قبل کار آن آغاز شد ولی با تأخیر همراه بوده است.

بخش چهارم راه آهن هرات-خواف توسط دولت افغانستان ساخته خواهد شد. این راه آهن تا شهر هرات و شهرک صنعتی امتداد خواهد یافت.

آقای رشیدی گفت که دولت‌های افغانستان و ایران اخیرا گفتگوهایی در مورد هماهنگی های امنیتی و فنی برای ساخت این طرح انجام دادند.

او افزود که توافق انجام شده بیشتر شامل فراهم آوری تسهیلات لازم از طرف مقامات افغانستان و مقامات محلی است.

او گفت که هماهنگی‌ دو طرف می‌تواند شامل امنیت مهندسین و کارمندان فنی پروژه باشد و موضوع سوم نیز ورود کارگران در منطقه و موضوع چهارم ورود مهندسین است که هیج یک از این موارد هزینه مالی برای افغانستان ندارد.

آقای رشیدی گفت که دولت ایران اکنون روی این پروژه ۲۰۰ میلیون دلار هزینه کرده و بخش سوم این پروژه هم ۵۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

مقام های ایرانی می‌گویند که با تکمیل شدن این طرح دولت افغانستان قادر خواهد شد که تولیدات این کشور را به نام و نشان افغانستان به تمام جهان منتقل کند. زیرا به وسیله این خط آهن افغانستان از طریق ایران، به شبکه وسیع و جهانی راه آهن وصل خواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *