سرتاج عزیز: کابل موقفش را در میدان جنگ و میز مذاکره باید ثابت کند

پاکستان می‌گوید حکومت افغانستان باید به خاطر تامین ثبات باید ثابت کند که طالبان در میدان جنگ چیزی را به دست آوردن نمی‌توانند.

سرتاج عزیز، مشاور امور خارجی نخست‌وزیر پاکستان گفته‌است پاکستان می‌تواند طالبان را با استفاده از نفوذش بر سر میز مذاکره بیاورد و در نهایت افغانستان باید با آنان گفت‌گو کند.

اما او افزوده‌است که حکومت افغانستان باید موقفش را در میدان نبرد مستحکم کند و سپس به طالبان پیش‌نهاد نماید که نمی‌توانند از طریق جنگ به هیچ دست‌آوردی داشته باشند.

این مقام پاکستانی گفته‌است بسیاری از طالبان از داخل افغانستان به جنگ ادامه می‌دهند اما انتظارها بر این است که پاکستان باید در برابر آنان اقدام نماید.

عزیز گفته‌است باور پاکستان این است که نیروهای خارجی ۱۵ سال در افغانستان جنگیدند صلح را تامین کردن نتوانستند، حالا گفت‌گو تنها گزینه نیست و اگر طالبان افغانستان را اشغال‌کردن نتوانند سال‌ها به نبرد ادامه خواهند داد.

اظهارات سرتاج عزیز در حالی‌ست که اسلام‌آباد متهم به حمایت از گروه‌های مخالف مسلح در افغانستان و تامین و تمویل و هم‌چنان دادن اجازه به طالبان به خاطر زنده‌گی در پناه‌گاه‌های امن‌شان در خاک پاکستان است.

اخیرا گزارشی به نشر رسید که حکومت پاکستان ۳۰۰ ملیون روپیه را به خاطر حمایت و گسترش هراس‌افگنی به مدرسۀ حقانی اختصاص داده‌است.

گفته می‌شود جلال‌الدین حقانی رهبر شبکۀ حقانی، ملا محمد عمر و ملا اختر محمد منصور رهبران پیشین طالبان و شمار زیادی دیگر از سران گروه‌های شورشی در افغانستان از همین مدرسه فارغ شده‌اند و همین اکنون هم فعالیت‌های آن در همان مسیر به شدت ادامه دارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *