گراف صعودی تلفات ملکی در سال گذشته

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با نشر گزارش تلفات افراد ملکی در افغانستان در سال ۱۳۹۴ می‌گوید که منازعات مسلحانه در سال گذشته بیشتر از پیش شدت و گسترش یافته و مجموع تلفات افراد ملکی به ۹۴۳۱ نفر (۳۱۲۹ نفر کشته و ۶۳۰۲ نفر زخمی) رسیده است.

این کمیسیون می‌گوید وضعیت کلی بیانگر این است که سال ۱۳۹۴ خونین‌ترین سال برای افراد ملکی در کشور بوده و تاکنون بیشتر آمار تلفات ملکی در این سال ثبت شده است.
براساس این گزارش، رقم این تلفات در مقایسه با سال ۱۳۹۳ خورشیدی ۱۷.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در سال ۱۳۹۳ خورشیدی ۸۰۰۵ (۳۰۷۱ نفر کشته و ۴۹۳۴ نفر زخمی) در کشور کشته و زخمی شده بودند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر در گزارش خود نوشته است که با در نظرداشت این ارقام، به‌نظر می‌رسد که تلفات افراد ملکی همچنان سیر صعودی دارد و چون اکثریت تلفات افراد ملکی توسط مخالفان مسلح دولت صورت می‌گیرد، به نظر می‌رسد که یکی از دلایل افزایش تلفات ملکی شدت یافتن حملات آن‌ها باشد.
کمیسیون مستقل حقوق بشر این ارقام را درحالی ارائه می‌کند که یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید در سال ۲۰۱۵ مجموع تلفات افراد ملکی در افغانستان به ۱۱۰۰۲ تن (۳۵۴۵ فرد ملکی کشته و ۷۴۵۷ تن زخمی) رسیده است. دفتر شورای امنیت ملی هم در گزارش بررسی تلفات افراد ملکی در سال ۱۳۹۴ گفته است که در این سال ۴۳۸۰ نفر کشته و ۷۷۵۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنان آمده است که از میان ۹۴۳۱ کشته و زخمی، ۴۶۴۲ تن آن‌ها مرد، ۷۷۵ تن آن‌ها زن، ۱۱۱۶ تن آن‌ها کودک بوده و سن و جنس ۲۸۹۸ نفر دیگر نامشخص بوده است. به باور این کمیسیون، ارقام بیان‌گر این است که مردان بیشتر از زنان و کودکان قربانی منازعات مسلحانه بوده و در جریان جنگ‌ها کشته و زخمی می‌شوند. پس از مردان، کودکان و زنان در مرحله‌ی دوم و سوم قرار دارند.
گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر که به روز شنبه (۲۶ سرطان) منتشر شده، می‌گوید که از میان ۳۱۲۹ تن کشته شده‌ها، ۱۸۴۲ تن آن‌ها مرد، ۲۳۹ تن آن‌ها زن، ۲۴۲ تن آن‌ها کودک بوده و سن و جنس ۸۰۶ نفر دیگر مشخص نشده است. همچنان از میان ۶۳۰۲ زخمی ۲۸۰۰ تن آن‌ها مرد، ۵۳۶ تن آن‌ها زن، ۸۷۴ تن آن‌ها کودک بوده و سن و جنس ۲۰۹۲ تن دیگر نامعلوم بوده است.
مقایسه‌ی آمار در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ تعداد زنان بیشتری با افزایش ۳۶.۸ درصدی جان خود را از داده و یا زخمی شده‌اند. این درحالی است که گزارش سال ۲۰۱۵ یوناما در همین مورد نیز رقم مشابه را نشان می‌دهد؛ تلفات زنان در سال ۲۰۱۵، ۳۷ درصد افزایش را نسبت به سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد.

۱۳۹۴؛ سال بیشترین تلفات افراد ملکی
یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۴ در مقایسه با سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۲ بیشتر تلفات افراد ملکی در کشور به‌وقوع پیوسته است. در سال ۱۳۹۲ رقم تلفات افراد ملکی به ۵۷۱۰ تن می‌رسید که از این میان ۲۲۸۴ فرد ملکی کشته و ۳۴۲۶ فرد ملکی زخمی شده بودند. در سال ۱۳۹۳ نیز رقم مجموعی تلفات افراد ملکی به ۸۰۰۵ نفر می‌رسید که نسبت به یک سال قبل از آن افزایش ۴۰ درصدی را نشان می‌داد. در سال ۱۳۹۳ خورشیدی ۳۰۷۱ تن کشته و ۴۹۳۴ فرد ملکی دیگر زخمی شده بودند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *