پوتین برای جنگ جهانی سوم آماده می‌شود

سر ریچارد شریف، معاون سابق فرماندهی کل ناتو در اروپا، گفت: «روشن است که روسیه توانایی برتری بر غرب را دارد و این عواقب احتمالا نابودکننده‌ای برای شرق لهستان/هنگری و در نتیجه کل ناتو به‌همراه خواهد داشت.»

این فرمانده پیش‌بینی خود را در گزارشی آورده که با عنوان «تسلیح برای پیش‌گیری» توسط اتاق فکر معتبری به نام «شورای آتلانتیک» منتشر شده است.

این گزارش می‌گوید همانطور که پوتین وارد شرق اوکراین شد می‌تواند لهستان را اشغال کند-این کشور بر خلاف اوکراین عضو ناتوست و پوتین می‌تواند به بهانه پیش‌گیری از حمله ناتو یا دفاع از منطقه کالینینگراد (که بخشی از خاک روسیه است اما از سرزمین اصلی آن جداست) دست به حمله بزند.

شریف می‌گوید این خطر وجود دارد که رهبران غرب متوجه اهمیت حرکات روسیه نشوند. او می‌گوید روسیه می‌تواند «یک‌شبه» علیه ناتو اعلان جنگ کند و در این صورت این سازمان فرصتی برای عمل نخواهد داشت.

در این گزارش می‌خوانیم که دولت‌های بالتیک همچون لیتوانی و لتونی با حمله به لهستان از سایر دولت‌های ناتو منزوی می‌شوند.

بریتانیا ماه گذشته ۲۰۰ نیرو به لهستان فرستاد تا نیروهای مسلح این کشور را در مقابل احتمال حمله روسیه تقویت کنند.

از سوی دیگر در آمریکا، اظهارات دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری که گفته بود واشنگتن تحت رهبری او متعهد به یکی از اصول اساسی ناتو یعنی دفاع از هر عضوی که مورد اشغال واقع شود نخواهد بود، بدون شک در کرملین شنیده می‌شوند.

شریف با اشاره به مانورهای نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای غربی خود، می‌گوید پوتین می‌تواند به سرعت این مانورها را به حمله واقعی بدل کند.

این جنرال خواهان افزایش گسترده حضور نیروهای آمریکا و بریتانیا در لهستان برای مقابله با پوتین است.

پیش از این، گزارش‌هایی منتشر شده بود که طبق آن‌ها سازمان جاسوسی کانادا باور دارد که روسیه در حال آماده شدن برای جنگ با غرب است و به همین منظور در سوریه نیز دخالت کرده که نیروهایش را محک بزند.

این در حالی‌ست که ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا که عمدتا متشکل از دولت‌های عضو ناتوست، رابطه کج‌دار و مریزی با روسیه در آسمان‌ خاورمیانه داشته‌اند.

چند روز پیش، جت‌های روسیه یک پایگاه را بمباران کردند که مورد استفاده بعضی کماندوهای بریتانیایی و آمریکایی بود.

روسیه و آمریکا در ماه‌های گذشته در سطح دریا نیز چند «سوءتفاهم» داشته‌اند که چیزی نمانده بود به درگیری برسد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *