بیرق‌های سفید در حال سیاه‌شدن در شمال

گزارش‌ها در مورد فعالیت گروه  داعش در شمال و شمال غرب کشور به نشر رسیده و شماری از مقامات محلی نیز آن را تائید کرده‌اند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “محمد رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان روز چهارشنبه به رسانه ها گفت که قاری حکمت یکی از قومندانان پیشین طالبان اخیراً تحت نام داعش به فعالیت آغاز کرده‌است.

 

عفوری: یک گروپ به نام قاری حکمت قبلاً اعلام بیعت با داعش را کرده اما اکنون با طالبان یکجا عملیات‌ میکند.

وی می‌گوید:

“یک گروپ به نام قاری حکمت قبلاً اعلام بیعت با داعش را کرده اما اکنون که دیده می‌شود با طالبان یکجا عملیات‌های تهاجمی را در ولسوالی قوش تپه آغاز کرده‌بود، در اصل طالب‌ است اما بعضی اوقات بیرق را تغییر می‌دهد.”

از طرف دیگر عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور هم موجودیت این گروه را در این ولایت تائید می‌کند و می‌گوید، چند تن از این ولایت به ننگرهار رفته بودند و اکنون با برگشت دوبارۀشان فعالیت‌ها را تحت نام داعش آغاز کرده‌اند.​

آقای خطیبی به رادیو آزادی گفت شماری دیگر نیز با این افراد پیوسته‌اند.

 

گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در ننگرهار نخست در خفا به فعالیت آغاز کرد.

وی افزود:

“پنج تن از این ولایت به ننگرهار رفته بودند، در برگشت اعلام کردند که با داعش هستیم و بیرق‌های سیاه را بلند کردند.”

این در حالیست که وزارت دفاع افغانستان همواره گزارش‌ها مبنی بر فعالیت گروه داعش در ولایات شمال و شمال غرب را رد کرده است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز قبل در صحبت با رادیو آزادی گفته‌است که بجز از ولایت ننگرهار در سایر ولایت‌ها گروه داعش وجود ندارد و در ننگرهار هم تلفات سنگین را به آنان وارد کرده‌اند.

اخیراً نیروهای امنیتی افغان عملیات وسیع را تحت نام عملیات “شفق” در ولایت ننگرهار علیه گروه دولت اسلامی یا داعش راه اندازی کرد که بر اساس ارقام وزارت دفاع صدها وفادار گروه داعش در آن کشته شد.

گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در ننگرهار نخست در خفا به فعالیت آغاز کرد اما بعد از سپری شدن چند وقت به حدی رسید که سبب ناامنی در برخی ولسوالی‌ها و قتل برخی باشنده‌های این ولایت شد.

در این حال باری عارض یکی از آگاهان مسایل امنیتی می‌گوید وفاداران داعش در ولایت‌های شمال و شمال غرب همان اعضای قبلی طالبان مسلح هستند که تحت این نام فعالیت می‌کنند.

در این حال برخی از آگاهان مسایل امنیتی به این نظر اند که شماری از طالبان مسلح پیشین در حال حاضر زیر نام گروه داعش در این ولایت‌ها فعالیت می‌کنند.

قای عارض می‌گوید فعالیت‌های این گروه در افغانستان در حال گسترش است.

وی گفت:

“غالباً طالبانی اند که بیرق‌های سفید را دور و سیاه را بلند کرده‌اند، در هر حال داعش در افغانستان پدیدۀ است که در حال گسترش است.”

این همه در حالیست که گزارش‌های روزنامه‌های چاپ کابل نیز قبل از این از فعالیت گروه داعش در جوزجان خبر داده بودند.

 

عارض: فعالیت‌های داعش در افغانستان در حال گسترش است.

با آنکه سخنگویان ولایت‌های غور وجوزجان حضور افراد مربوط به گروه داعش را در آن ولایت‌ها تهدید بزرگ امنیتی نمی‌خوانند اما آقای عارض تأکید می‌کند که تهدید به هر سطحی که باشد باید برای جلوگیری آن اقدام‌ شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *