تاکتیک جدید مخالفین مسلح، فشار بر شمال برای رهایی از فشار جنوب

مقام‌های وزارت دفاع کشور می‌گویند که گروه طالبان به منظور کاستن فشار عملیات‌های نظامی بر مواضع این گروه در شرق کشور، تلاش دارند تا نیروهای امنیتی را به سمت جنوب و شمال‌شرق بکشانند.
به گزارش” شبکه تلویزیونی تمدن “جنرال محمدحبیب حصاری، رییس اوپراسیون وزارت دفاع، با ابراز این مطلب روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که گروه‌های طالبان و داعش در ولایت ننگرهار تحت فشار زیادی قرار گرفته و از همین رو تلاش می‌کنند تا با گسترش دامنه جنگ به ولایات دیگر، از شدت عملیات‌های نظامی در ولایت ننگرهار بکاهند. وی گفت: «عملیاتی را که ما در زون شرق آغاز کردیم و هم‌اکنون ادامه دارد، بلندترین تلفات را دشمن به خصوص گروه داعش در همین زون داشته است. تلاش زیادی دارند تا یک قسمت از فشاری را که ما در آن استقامت داریم کم بکنند و به همین اساس تلاش می‌‌کنند تا ما را به استقامت‌های شمال، شمال‌شرق و جنوب هم بکشاند.»
با این‌‌حال، رییس اوپراسیون وزارت دفاع گفت که کشاندن نیروهای امنیتی توسط طالبان به دیگر زون‌ها، به مفهوم به‌دست گرفتن ابتکار عمل توسط این گروه نیست. آقای حصاری، جنگ جاری در کشور را فرسایشی توصیف کرده، افزود که دولت با جنگ دایمی در یک منطقه مواجه نیست بلکه، ساحات جنگی پس از مدتی تغییر می‌کند. وی می‌گوید که روش جنگی طالبان طوری است که نیروهای خود را در چند نقطه مشخص جمع‌آوری می‌کند و بعد دست به حملات می‌زنند و دو باره فرار می‌کنند.
جنرال محمدحبیب‌ حصاری که در این کنفرانس خبری در مورد وضعیت امنیتی و عملیات‌های نظامی نیروهای امنیتی به خبرنگاران معلومات می‌داد، تاکید کرد که وضعیت امنیتی طوری نیست که تبلیغات می‌شود. به‌گفته او، تنها در ولایت هلمند وضعیت جدی‌تر است، اما در دیگر مناطق عملیات‌های پاک‌سازی به حالت گذشته ادامه دارد. آقای حصاری تاکید کرد که هم‌اکنون نوزده عملیات برنامه‌ریزی شده در سیزده ولایت ادامه دارد. رییس اوپراسیون وزارت دفاع گفت: «جنگ مشکلات خود را دارد، اما آن طوری که یک تعداد تبلیغ می‌کنند، نیست. یعنی وضعیت به شکلی که بغرنج و پیچیده نشان داده می‌شود، نیست. طبیعی است مشکل جنگ هرقدر که در قدمه‌های پایین برویم، به خصوص در سطوح تاکتیکی مشکل بیشتر می‌شود. اما بازهم تاکید من این است که به آن حدی که تبلیغ می‌شود، نیست.» وی هم‌چنین افزود: «گپ‌های زیادی در مورد هلمند گفته شده که مسیر گرشک به لشکرگاه مسدود است. در حالی که در همان روزهایی که این موضوع یاد شده بود، قطارهای ما بسیار به شکل نورمال از همین مسیر گذشتند.»
جنرال محمدحبیب حصاری می‌گوید که مسیر گرشک-لشکرگاه روز یک‌شنبه توسط طالبان ماین‌گذاری شده بود، اما تا شام همان روز دوباره توسط نیروهای امنیتی بازگشایی شد. آقای حصاری گفت که در حال حاضر جنگ میان نیروهای امنیتی و طالبان در ولسوالی‌های نادعلی و ناوه ولایت هلمند ادامه دارد. به‌گفته او، نیروهای امنیتی در این ولسوالی‌ها در حال پیشرفت استند و منطقه «چهار‌راهی چاه انجیر» در ولسوالی نادعلی که اخیرا توسط طالبان تصرف شده بود، دوباره به‌دست نیروهای امنیتی افتاده است. رییس اوپراسیون وزارت از چهار‌راهی چاه انجیر به‌عنوان یک منطقه کلیدی یاد کرده گفت که با تصرف این منطقه توسط نیروهای امنیتی، یکی از دست‌آوردهای مهم طالبان در هلمند از دست این گروه رفته است.

قطعه سرخ و ایتلاف داعش و طالبان

در همین‌حال، مقام‌های وزارت دفاع ایجاد قطعه کماندو توسط گروه طالبان در ولایت هلمند و ایتلاف این گروه با گروه داعش در شرق کشور را بی‌اهمیت توصیف کرده، می‌گویند که این گروه‌ها در هر وضعیتی که قرار بگیرند، هدف حملات نیروهای امنیتی هستند.
جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، در این کنفرانس خبری گفت که تمام گروه‌های مسلح مخالف دولت به‌عنوان دشمن شناخته می‌‌شوند و ایتلاف این گروه‌ها وضعیت را تغییر نمی‌دهد. آقای وزیری گفت: «در افغانستان هر گروهی اگر داعش، القاعده، طالب، حقانی و یا هم لشکر طیبه است، برای ما دشمن است. در میان دشمنان ما به شکل‌های مختلفی بعضی وقت‌ها اتحاد و ایتلاف صورت گرفته است. زمانی که به خطر بیفتند باهم جنگ هم می‌کنند. اما برای ما فرقی نمی‌کند که یکجا یا جدا باشند، دشمن ما هستند و ما در عملیات‌های برنامه‌ریزی شده خود هرکدام‌شان را از بین می‌بریم.»
هم‌چنین جنرال محمدحبیب حصاری می‌گوید که ایجاد قطعه کماندو تحت نام «قطعه سرخ» توسط گروه طالبان در ولایت هلمند، نمی‌تواند به توانایی افراد طالبان بیفزاید. به گفته او، این قطعه که در زمستان گذشته ایجاد شده بود، تاکنون بیشترین تلفات را در ولایت هلمند داشته است.
رییس اوپراسیون وزارت دفاع از بلند رفتن رقم تلفات طالبان نیز خبر داده می‌گوید که تلفات این گروه به بلندترین سطح خود رسیده است. به‌گفته جنرال حصاری، طی یک هفته گذشته ۵۱۸ تن از مخالفان مسلح کشته، ۱۸۸ تن زخمی و هم‌چنین ۴۳ تن دیگر بازداشت شده‌اند. به‌گفته او، بیشترین تلفات به جنگجویان طالبان و داعش در ولایت‌های هلمند و ننگرهار وارد شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *