تهاجم وسیع مخالفین مسلح در هلمند شکست خورده است

حیات‌الله حیات، ولی هلمند در نشستی که شماری از سران نیروهای امنیتی حضور داشتند، خبر از شکست طالبان در این ولایت داد.
به گزارش” شبکه تلویزیونی تمدن ” آقای حیات گفت که طالبان در جریان دو هفته‌ی گذشته، میزان حمله‌های‌شان به این ولایت را تشدید بخشیدند و می‌خواستند بر مناطقی از این ولایت مسلط شوند، اما نیروهای امنیتی، به آنان فضا ندادند و آنان را به شکست سنگینی روبه‌رو ساختند.
والی هلمند در این نشست گفت: «تمام ولسوالی‌های هلمند در کنترول دولت قرار دارد، در جریان درگیری‌های اخیر، ۲۵۰ تن از مخالفان مسلح دولت کشته و شماری دیگر شان زخمی شده‌اند.»
در همین حال، مرادعلی مراد، معاون ستاد ارتش کشور می‌گوید که طالبان حتا نمی‌توانند یک ولسوالی هلمند را تصرف کنند، او اطمینان داد که نیروهای امنیتی، طالبان را در همه‌ی نقاط کشور، از جمله هلمند سرکوب می‌کنند.
عبدالرحمان رحمان، معین امنیتی وزارت امور داخله نیر در این نشست از ترتیب برنامه‌ی عملیاتی در کشور خبر داده گفت که برخی از کشورها، هراس‌افگنان را تجهیز می‌کنند، اما باید همه مطمین باشند که نیروهای امنیتی به گروه‌های هراس‌افگن، «جواب‌های دندان‌شکن» خواهند داد.
در همین حال برخی از باشندگان و آگاهان سیاسی جنوب کشور، می‌گویند که جنگ جاری در ولایت هلمند توسط جنرالان و استخبارات کشورهای همسایه ایران و پاکستان رهبری می‌شود.
آنان می‌افزایند که در جمع جنگجویان طالبان در ولایت هلمند، شماری از جنرالان پاکستانی نیز دیده شده‌اند.
طوفان وزیری یک باشنده ولایت هلمند، روز پنج‌شنبه، ۲۱ اسد، در یک کنفرانس خبری در جمعی از فعالان مدنی و کارشناسان سیاسی در کابل گفت که بی‌توجهی حکومت وحدت ملی نسبت به وضعیت هلمند، باعث شده تا این ولایت در معرض سقوط قرار بگیرد. به گفته او، باشندگان، فعالان مدنی، نمایندگان ولایت هلمند بارها نسبت به بحرانی‌شدن وضعیت در این ولایت به حکومت هشدار داده بودند، اما رهبران حکومت وحدت ملی به این هشدارها توجهی نکرده‌اند. وی گفت: «بی‌توجه حکومت مرکزی به خواسته‌ها و راهکارهای پیشنهادی مردم ولایت هلمند سبب شد تا تروریسم منطقه‌ای و دشمنان مردم افغانستان بیشترین ساحات و ولسوالی‌های هلمند را تحت کنترول‌شان در آورند. نماینده‌های مردم ولایت هلمند در شورای ملی و شورای ولایتی، نماینده‌های جامعه مدنی و شورای لوی قندهار بارها رییس‌جمهور و رییس اجرایی را از سقوط احتمالی ولایت هلمند آگاه ساخته بودند.»
طوفان وزیری می‌افزاید که در رهبری و سازمان‌دهی جنگ جاری در ولایت هلمند استخبارات برخی از کشورهای منطقه به ویژه ایران و پاکستان نقش عمده دارند و استخبارات افغانستان نتوانسته تا جلو فعالیت آنان را بگیرد. او هم‌چنین افزود که نیروهای امنیتی در ولایت هلمند از نبود امکانات و تجهیزات نظامی رنج می‌برند. به‌گفته او، امکانات و تجهیزاتی که جنگجویان طالبان در هلمند از آن استفاده می‌کنند، مدرن‌تر و بهتر از امکانات و تجهیزات نیروهای امنیتی کشور است. آقای وزیری گفت: «نیروهای امنیتی در ولایت هلمند از کمبود سلاح و اکمال به موقع تجهیزات نظامی و استحکامات نظامی رنج می‌برند. عدم حمایت قوای هوایی از نیروهای پیاده سبب بلند رفتن تلفات نظامیان در ولایت هلمند شده است. عدم توجه به اعاشه و اباطه نیروهای امنیتی سبب گسترش کسالت و خستگی فزیکی و روانی نیروهای امنیتی نیز شده است. در مقابل، دشمن با داشتن سلاح‌ سبک و سنگین پیشرفته، دوربین‌های شب‌بین، سلاح‌ سنایپر،‌ درازنوف، هاموی‌های زرهی، مواد انفجاری مدرن و ده‌ها نوع سلاح پیشرفته دیگر که توسط استخبارات پاکستان و ایران تمویل شده‌اند، با نیروهای امنیتی می‌جنگند.»
هم‌چنین عصمت قانع از آگاهان سیاسی در جنوب کشور نیز، در این کنفرانس خبری گفت که عامل اصلی بحرانی‌شدن وضعیت امنیتی در ولایت هلمند ضعف نهادهای دولتی و فساد گسترده‌ در این نهادها است. آقای قانع می‌گوید با ضعیف‌شدن نهادهای دولتی در هلمند، طالبان خود را «قوی» احساس می‌کنند. به گفته او، حتا در رساندن امکانات و تجهیزات برای کندک نظامی، تیکه‌داری می‌شود. عصمت‌ قانع هم‌چنین افزود: «از جنگ تجارت ساخته شده است.»
عزیز رفیعی، مسوول مجتمع جامعه مدنی افغانستان و از آگاهان سیاسی کشور نیز، وضعیت جاری در ولایت هلمند را «مصیبت‌بار» توصیف کرده در این کنفرانس خبری گفت وضعیت غیرنظامیان در این ولایت نگران‌کننده است. آقای رفیعی افزود: «پدیده شوم فساد اداری و ضعف در نظام سبب می‌شود که هر روز از مردم بی‌گناه و بی‌دفاع این کشور قربانی بگیرد و متاسفانه ما هر روز جسدهای فرزندان رشید این کشور را به خاک می‌سپاریم. متاسفانه استخبارات منطقه هنوز هم با دست باز در کشور ما فعال اند و کشورهای همسایه، بدون شک در داخل کشور ما پایگاه‌های متعدد نظامی، سیاسی و فرهنگی ایجاد کرده‌اند و دولت متاسفانه با بی‌غوری که دارد زمینه‌ساز آسیب‌پذیری مردم از این ناحیه شده است.»
در همین ‌حال، مسوولان نهادهای امنیتی می‌گویند که تلاش‌های جنگجویان گروه طالبان برای تحت کنترول درآوردن برخی از ولسوالی‌های ولایت هلمند با شکست مواجه شده است.
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله و تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی، روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک اعلام کردند که در نتیجه عملیات‌های هوایی و زمینی نیروهای امنیتی، ضربات سنگینی به جنگجویان طالبان در ولایت هلمند وارد شده است.
سخنگوی وزارت امور داخله در این کنفرانس خبری گفت که تلاش طالبان برای تحت کنترول درآوردن ولسوالی ناوه با شکست مواجه شده و نیروهای امنیتی عملیات‌های شان را علیه طالبان شدت بخشیده‌اند.
پیش از این مقام‌های امنیتی گفته بودند که جنگ در ولایت هلمند از هفت ماه قبل آغاز شده بود، اما طی هفته‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *