مسکو خواهان ائتلاف آنکارا با این کشور علیه داعش شد

کشورترکیه به روسیه پیشنهاد داده که در مبارزه با تروریست‌های (داعش) با این کشور همکاری نظامی کند. هیاتی از کارشناسان ترکیه به روسیه اعزام شده‌اند.
مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در شبکه تلویزیونی «ان تی وی» با اعلام این خبر گفته است که دولت ترکیه مذاکره درباره جزییات این همکاری نظامی را با دولت روسیه آغاز کرده است.
به‌گفته چاوش اوغلو، هیاتی از نظامیان ترکیه و کارشناسان وزارت خارجه این کشور برای به سرانجام رساندن این مذاکرات به روسیه اعزام شده‌اند.
پیشنهاد همکاری ترکیه با روسیه در مبارزه با داعش تنها دو روز پس از ملاقات تاریخی ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای‌جمهور این دو کشور در سن پترزبورگ مطرح می‌شود.
روسای جمهور دو کشور روسیه و ترکیه پس از دیدار و گفت‌گو با هم اعلام کرده بودند که اختلافات گذشته را که پس از سرنگوی جنگنده سوخوی روس توسط ارتش ترکیه در نوامبر ۲۰۱۵ به اوج رسیده بود از میان برداشته‌اند.
وزیر خارجه ترکیه در گفت‌و گو با شبکه تلویزیونی «ان تی وی» از داعش به‌عنوان «دشمن مشترک» ترکیه و سوریه نام برد و با تاکید گفت که دولت ترکیه، مدت‌هاست که خواهان همکاری با روسیه در مبارزه با این گروه تروریستی‌ست.
چاوش اوغلو ادعا کرد که ترکیه پیشنهاد همکاری با روسیه در مبارزه با داعش را برای نخستین بار، هنگامی که رابطه این دو کشور در اثر سرنگونی جنگنده سوخوی روس به سردی گرائیده بود مطرح کرده.
وزیر خارجه ترکیه از ضرورت همکاری نظامی ترکیه با روسیه سخن گفت با این هدف که «اشتباهات سوریه که پای کشورهای متعدد را به این جنگ باز کرد دیگر تکرار نشود.» به‌گفته چاوش اوغلو قرار است دو کشور داده‌هایی را که نهادهای اطلاعاتی‌شان به دست آورده‌اند با یک‌دیگر مبادله کنند.
احداث خط لوله گاز برای صادرات انرژی به اروپا و هم‌چنین ساخت نیروگاه هسته‌ای آکویو از موضوعاتی بود که اردوغان و پوتین درباره آن با هم گفت‌و‌گو کرده بودند.
پس از عذرخواهی رسمی اردوغان از ولادیمیر پوتین به خاطر سرنگون کردن جنگنده سوخوی روس، مسکو و آنکارا در مورد اجرای پروژه‌ نیروگاه هسته‌ای آکویو مذاکره کرده‌اند. اکنون مذاکره درباره مبارزه با داعش روابط دو کشور را عمیق‌تر و وسیع‌تر کرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *