پارلمان جوان در سایه پارلمان پیر افتتاح شد

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور در مراسم گشایش پارلمانی آموزشی جوانان، خطاب به شهروندان و به ویژه جوانان گفت با درک درست از اسلام اجاده ندهند تا افراط گرایان و هراس افگنان، کشور را به ویرانه مبدل سازند.

آقای غنی گفت که افراطگرایان و تروریستان زیر نام داعش قصد تصرف افغانستان را دارند تا تاریخ و تمدن کشور را از بین ببرند
آقای غنی گفت که افراطگرایان و تروریستان زیر نام داعش قصد تصرف افغانستان را دارند تا تاریخ و تمدن کشور را از بین ببرند.
رییس جمهورغنی جوانان را آینده سازان کشور خوانده گفت که آنان برای ساختن یک افغانستان نوین به کارهای بیشتر نیاز دارند.
آقای غنی همچنان در این مراسم به تحولات سیاسی اخیر اشاره گفت که تغییرات در نهاد های حکومتی براساس خواسته مردم انجام می شود و هیچ افغان تا کنون شعار جدایی سر نداده است.
او گفت: نسل جدید افغانستان نسل جدایی نیست بلکه نسل پیوندهاست و از جدایی و تفرقه دوری می ‌کند.
به گفته رییس جمهور، ملت افغانستان مردمی قوی هستند و هر اتفاقی که سرنوشت آنان را رقم بزند براساس اراده شان صورت می گیرد.
غنی در ادامه صحبت هایش گفت: رهبر شدن در افغانستان صبر می خواهد، هر کس باید صبر استقامت رهبری را داشته باشد و یک رهبر خوب نباید سلیقه ای برخورد کند.
درهمین حال فضل هادی مسلیمیار، رییس مجلس سنای کشور در این مراسم گفت: کسانی از سیاست مداران هستند که می خواهند این خاک را به اقوام و سمت وتقیسم کنند، شما جوانان نگذارید و به هیچ کس اجازه ندهید که افغانستان و شهروندان این کشور را پارچه پارچه کنند.
رییس جمهورغنی قبل از ظهر امروز (یکشنبه) با حضور در ساختمان جدید شورای ملی، پارلمانی نمادین جوانان را رسما افتتاح کرد.
پارلمان آموزشی جوانان ۱۳۰ عضو دارد و از تمامی ۳۴ ولایت کشور به نمایندگی از جوانان انتخاب شده اند.
گفته شده که برای هر ولایت ۳ نماینده و همچنان برای ولایت های که زون و یا ولایت های دست اول گفته می شود، چهار نماینده انتخاب شده است.
از میان اعضای این پارلمان جوانان ۳۳ درصد آن به زنان، پنج درصد به کوچی‌ها، سه درصد به معلولان و از هر یک از اقلیت‌ های هنود و سیک یک – یک نفر انتخاب شده است.
جوانان از سن ۱۸ تا ۳۵ سالگی در این پارلمانی انتخاب شده و هفته دو بار در صحن شورای ملی نشستی در مورد امنیت، اقتصاد و مشکلات جوانان برگزار می کنند.
در مراسم امروز رییس جمهور غنی، رییس مجلس سنا، شماری از اعضای شورای ملی و شخصیت های سیاسی کشور شرکت کرده بودند.
تلاش های برای تشکیل پارلمان نمادین جوانان از چند ماه به این سو به ابتکار شماری از جوانان و نهادهای فعال در امور جوانان ادامه داشت و جوانان بر اساس انتخابات میان گروهی به این پارلمان راه یافته اند.
فضل هادی مسلیمار، رییس مجلس سنا خطاب به اعضای پارلمان جوانان گفت: شما جوانان هستید که مسئولیت آینده افغانستان را در دست می گیرید و شما هستید که از مردم و افغانستان نمایندگی می کنید.
در همین حال اما شماری از جوانان در کشور در روز افتتاح پارلمان جوانان اعتراض کرده و می گویند که در پارلمان جوانان هیچ معیاری دقیقی در زمینه گزینش و انتخابات آن سنجیده نشده است.
صفی سلطانی رییس موسسه صلح و جوانان و یکی از کاندید ها در پارلمان جوان گفت: قرار بود که پارلمان جوان بر اساس شایسته سالاری و فعالیت جوانان تشکیل شود اما نه تنها که این کار نشد بلکه این انتخابات بر اساس سلیقه های شخصی صورت گرفته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *