ترافیک شدید دیپلماتیک در سپیدار

به دنبال بروز تنش‌ها میان ارگ و سپیدار در کابل، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد، سفیر و نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپایی برای افغانستان و سفیر هند در کابل یکشنبه با عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت افغانستان دیدار کردند.

دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه افغانستان گفته است که تمام این دیدارها به خاطر فروکاستن تنش‌های سیاسی موجود میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه و برگردان وضعیت سیاسی افغانستان به حالت عادی بود.

امید میثم، معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان به صدای امریکا گفت “اینها در واقع یک نقش تسهیل‌کننده را بازی می‌کنند، تلاش دارند تا دوباره ملاقات صورت بگیرد و یک سری بحث‌هایی که وجود دارد، اینها از راه گفتگو حل گردد”.

آقای میثم افزود که در دیدارها تأکید شده است که در روند حکومتداری و تعهداتی که به مردم افغانستان سپرده شده است، متحدانه عمل گردد.

ریاست اجرائیۀ افغانستان گفته است که یاماموتو تدامیچی نمایندۀ ویژۀ ملل متحد در دیدار با آقای بر حفظ سلامت نظام تاکید داشت و فرانز مایکل میلیبن سفیر اتحادیه اروپا، وضعیت افغانستان را حاد و حساس عنوان کرده است.

از سوی دیگر مشرانو جرگۀ افغانستان خواهان ختم این اختلافات است.

فضل‌الهادی مسلم‌یار رئیس مشرانو جرگۀ افغانستان، امروز هنگام افتتاح پارلمان جوانان خطاب به رئیس جمهور غنی گفت، کسانی که قدرت را در دست دارند و افرادی که زیر دست رئیس جمهور به حیث مأمورین نظام کار می‌کنند، به دستاوردهای ملت افغانستان توجه داشته باشند.

آقای مسلم‌یار تأکید کرد “اختلافات شخصی، هم‌چشمی‌ها و اختلافات درونی شان را نقطۀ پایان بگذارند، آن دستاوردهایی را که ملت افغانستان در ۴۰ سال منتظرش بودند، در ۱۳ سال اخیر انتظارش را داشتند، با خاک برابر نسازند”.

در مقابل محمد اشرف غنی رئیس جمهور که در مراسم افتتاح پارلمان جوانان افغانستان سخنرانی‌ می‌کرد، هر چند دربارۀ سخنان رئیس جرائیه چیزی نگفت, ولی به شعر معروف پشتو اشاره کرد.

او گفت “اگر تو بگویی که منم و من بگویم که منم؛ نه تو خواهی بود و نه من؛ ولی اگر تو بگویی که تویی، من بگویم که تویی، هم من خواهم بود و هم تو خواهی بود”.

تنش میان رهبران حکومت وحدت ملی از بدو پیدایش این حکومت آغاز شده است، زمانیکه هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری، هیچ کدام به شکست شان تن ندادند و سر انجام با میانجیگری وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا و امضای توافقنامۀ سیاسی حکومت وحدت ملی شکل گرفت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *