ده هزار اثر باستانی و تاریخی به کشور برگردانده شده است

وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور می‎گوید، از جمع یک صد هزار آثار قاچاق شده در جریان جنگ‎ها، از سال ۲۰۰۱ میلادی بدین‎سو​ حدود ده هزار اثر دوباره بدست آمده‎است و بیش از پنج هزار دیگر آن نیز از اثر حفریات که توسط کارمندان مسلکی این وزارت صورت گرفته‎، بدست آمده‎است.

این وزارت همچنان می‌گوید، تلاش می‌شود تا به کمک یونسکو و یک تعداد کشورهای دیگر بیش از یک صد هزار آثار تاریخی مفقود شده را به کشور باز گرداند.

مسئولین: از سال ۲۰۰۱ میلادی بدین‎سو بیشتر از ۱۰۰۰۰ اثر تاریخی به کشور برگردانده شده‌است.

مسئولین وزارت اطلاعات و فرهنگ می‎گویند، تفاهم‌نامه‎های مختلف با یونسکو و پولیس انترپول به‎منظور یافتن آثار باستانی افغانستان امضا گردیده‎ و این نهاد ها تا کنون صدها آثار تاریخی مربوط به افغانستان را از برخی کشورهای اروپایی دریافت نموده و دوباره به سفارت‎های افغانستان سپرده‎اند.

در عین حال وزارت داخله افغانستان می‎گوید، حاضر است تا در صورت نیاز، تعداد نیروهای امنیتی را برای تأمین امنیت ساحات تاریخی بیشتر ساخته و با وزارت اطلاعات و فرهنگ همکاری کند.

از سوی هم برخی مردم مطمئن نیستند که در شرایط نا امن کنونی آثار باستانی از دسترس قاچاقچیان محفوظ بماند.
بر اساس معلومات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، حدود ۴۰۰ ساحه افغانستان دارنده آثار تاریخی شناخته شده‎است.

این وزارت تأکید دارد در صورتیکه امنیت ساحات تاریخی کشور تأمین گردد، متخصصین افغان دست به کاوشگری و حفریات بیشتر خواهند زد تا آثار تاریخی بیشتری بدست بیاید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *