همکاری فرانسه با گروه طالبان، کتاب شد

 پای‌گاه‌های تحلیلی انترنیتی جمهوری فریاد به موضوعی در مورد کتاب یک نویسندۀ فرانسوی پرداخته‌است که در آن کتاب در مورد عمل‌کرد سازمان استخبارات فرانسه زیر نام «جنگ مخفی فرانسه در افغانستان» و هم‌کاری آن کشور با طالبان نوشته‌است.

ژان کریستوف نوتین، نویسندۀ فرانسوی در کتابی که سال ۲۰۱۱ به نشر سپرده- اما تا به حال به زبان فارسی ترجمه نشده- از کمک کشورش با طالبان پرده برداشته و به برخی پهلوهای نفوذ فرانسه و روند جاسوسی آن کشور در افغانستان پرداخته‌است.

کریستوف نوتین آغاز فعالیت جاسوسی فرانسه در افغانستان را سال ۱۹۹۵ گفته و نوشته‌است که پس از کشته‌شدن هشت تن در روی‌داد هراس‌افگنانه در متروی پاریس، فرانسه افرادی را وارد شبکه‌های تروریستی نموده و به برخی از آنان نیز آموزش هم داده‌است.

نوتین که پیش از این کتاب‌هایی، به ویژه در مورد جنگ جهانی دوم نیز به نشر سپرده، در کتاب جنگ مخفی فرانسه در افغانستان نوشته‌است که فرانسه با فرستادن موشک‌های ضد تانک میلان با برد دو کیلومتر در میان سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۱، توفیق نفوذ در میان گروه طالبان را به دست آورد.

این نویسندۀ فرانسوی می‌گوید در مدت دوسال با ۲۵۰ نفر از سیاسیون، ماموران ارشد، نظامیان و حدود ۵۰ نفر از اعضای پیشین سرویس‌های استخباراتی فرانسه دیدار و گفت‌گو نموده و دریافته‌است که فرانسه طی چندین سال، با تمام اقوام افغانستان ارتباط و از آنان شناخت کلی دارد.

در کتاب کریستوف نوتین نوشته شده که طالبان پس از سال ۲۰۰۱ میلادی خواهان فرستادن اسامه بن لادن به فرانسه گردیده بودند اما این کشور با آغاز بم‌باران افغانستان در اکتوبر همین سال از این پیش‌نهاد رهایی یافت.

در کتاب او آمده‌است که سرویس‌های استخباراتی فرانسه در بخش‌های مختلف افغانستان به حدی نفوذ دارند که فرانسوی‌ها در یکی از نشست‌های مشترک با سی‌آی‌ای، پس از نمایش تصویرهای ماه‌واره‌یی از یک اردوگاه ساخت سلاح‌های شیمیایی از سوی سازمان استخبارات امریکا، تصویرهایی را از داخل آن اردوگاه به نمایش گذاشته‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *