گراف بلند عواید از حوزه استخراج ذغال سنگ

وزارت معادن و پترولیم کشور می‌گوید، در شش ماه اول سال جاری مالی حدود یک میلیارد دالر از سکتور ذغال سنگ عواید بدست آمده‌است.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” جلوگیری از استخراج غیر قانونی معادن، ایجاد طرزالعمل بخاطر جمع آوری عواید و موجودیت یک پلان منظم بخاطر استخراج معادن از عوامل عمده بخاطر بلند رفتن عواید در سکتور معادن در کشور می‌باشد.

محی الدین نوری سخنگوی این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنها به همکاری نهاد‌های امنیتی توانسته اند تا حدی از استخراج غیر قانونی معادن جلوگیری کنند اما این مسئله به وقت بیشتر نیاز دارد.

آقای نوری می‌گوید، به همین دلیل در شش ماه اول سال مالی از سکتور ذغال سنگ حدود یک میلیارد افغانی عواید بدست آمده که در مقایسه با سال گذشته افرایش در عواید را نشان می‌دهد.

افغانستان یازده معدن ذغال سنگ دارد که کرکر، دره صوف و کرخ مهم ترین آنها می‌باشند و به اساس تحقیقات انجام شده، منابع ذغال سنگ در افغانستان حدود ۴۰۰ میلیون تُن تخمین شده‌است.

وزارت معادن و پترولیم در حالی از افزایش عواید ذغال سنگ سخن می‌زند که چندی قبل مرکز بین‌المللی مطالعات استراتیژیک در گزارش اش، استفاده از سرمایه‌ های زمینی افغانستان را کار دشوار عنوان کرده بود.

ستیفن سنوک یک محقق این مرکز می‌گوید که استخراج قانونی معادن در افغانستان با در نظر داشت جنگ جاری و حاکمیت زورمندان در برخی مناطق، امکان پذیر نمی‌باشد.

به اساس تحقیقات، در افغانستان بیشتر از سه ترلیون دالر ذخایر طبیعی وجود دارد که شامل یورانیوم، طلا، نقره، مس، ذغال سنگ و گاز می‌باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *