پاکستان صد دانشجوی افغانی را باز داشت کرد

نیروهای امنیتی پاکستان، در یک اقدام کم پیشنه بالای یک مدرسه در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان این کشور حمله کردند که در پی آن، حدود ۱۰۰ دانش‌آموز این مدرسه را که شهروندان افغانستان اند، به اتهام ارتباط با گروه‌های تروریستی بازداشت کردند.
انور الحق کاکر، سخنگوی ادارۀ ایالتی بلوچستان به رسانه‌ها گفته که بازداشت شد‌گان هیچ‌گونه سند هویت ندارند.
به گفته او، از این مدرسه که به نام عبدالله بن زبیر مسمی است، آنچه را که کاکر کتاب‌های نامطلوب” می‌خواند، نیز ضبط شده است.
تا کنون انگیزۀ اصلی حملۀ نظامیان پاکستانی بر این مدرسه مشخص نشده است، اما این  منطقه به دلیل حضور تندروان وابسته به گروه‌های تروریستی به شمول طالبان افغان مشهور است.
این در حالیست که دولت افغانستان همواره ادعا می‌کند، خشونت‌های مسلحانه طالبان از سوی شورای کویته رهبری می‌شود و پاکستان در بخش سرکوب رهبران و اعضای برجسته این گروه در خاک‌اش تاکنون هیچ‌گونه اقدام نکرده است.
از سوی هم، ادامه حمایت دولت اسلام‌آباد از گروه‌های مخالف مسلح دولت افغانستان از جمله طالبان و شبکه حقانی سبب شده است که روابط میان پاکستان و امریکا بیشتر از پیش سرد شود که در تازه‌ترین مورد واشنگتن کمک‌های مالی ونظامی‌اش به این کشور را به طور بی‌سابقه کاهش داده است.
کارشناسان امریکایی، می‌گویند: به دلیل ادامه حمایت پاکستان از گروه‌های تروریستی نشانه‌های تغییر پالیسی واشنگتن در قبال اسلام‌آباد به جانب هند در منطقه رونما گردیده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *