دیروز در بامیان چه‌گذشت؟

شماری از خبرنگاران و نهاد حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) می‌گویند که نیروهای امنیتی چندین خبرنگار را از جمله خبرنگار اعزامی تلویزیون تمدن را  در جریان سفر رییس‌جمهور غنی به ولایت بامیان لت‌وکوب کرده و وسایل خبرنگاری این خبرنگاران را شکشتانده و یا با خود برده‌اند.
به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “رییس‌جمهور غنی دیروز، دوشنبه، به ولایت مرکزی بامیان به‌منظور افتتاح چندین پروژه، از جمله افتتاح میدان هوایی شهید وحدت ملی و سرک بامیان-میدان وردک، سفر کرده بود.
این خبرنگاران پس از آن لت‌وکوب شده و مورد خشونت قرار گرفتند که تلاش کردند از تجمع تعدادی از معترضان بامیان که خواهان بازگرداندن مسیر لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان بودند، تصویر و صدا بگیرند.
نی در بیانیه‌اش گفته است که حمله بر خبرنگاران و اهانت و تهدید آنان را جداً در تضاد با اصل آزادی بیان و قوانین نافذه‌ی کشور دانسته و از والی بامیان می‌خواهد در این مورد به مردم پاسخ بدهد.
مهدی مرتضوی، خبرنگار تلویزیون تمدن نیز می‌گوید هنگامی که می‌خواسته از جریان اعتراض باشندگان بامیان «شات خبری» تهیه کند، از سوی نیروهای امنیتی تهدیده شده است.
وی گفت: «درحالی‌که کارت خبرنگاری‌ام به گردنم بود، حدود دوازده -سیزده نفر بالایم انداخت کردند، یکی بیکه بگیر، یکی کمره ره بگیر، یکی خودم را اوسو ببر. کوشش کردم خودم را به آنان معرفی کنم و کوشش کردم کمره را به آنان ندهم.»
این خبرنگار افزود که سپس نیروهای امنیتی کمره‌اش را گرفته و همرایش برخورد فیزیکی کرده‌اند. مرتضوی افزود: «تمام داشته‌های کمره‌ام را دیلیت کردند. مرا اجازه ندادند به تالارا سخنرانی بروم و گزارش تهیه کنم.»
اما شاه حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور که در این سفر با رییس‌جمهور به بامیان رفته بود، با رد این گفته‌ها به رسانه ها  گفت که همکار بخش مطبوعاتی ریاست‌جمهوری از دو روز قبل برای هماهنگی و ایجاد سهولت برای خبرنگاران به بامیان رفته بود. خبرنگاران در میدان هوایی بودند و رییس‌جمهور با آنان دست داد.
آقای مرتضوی گفت به تمام خبرنگاران اجازه داده شده بود تا داخل تالار رفته و خبر تهیه کنند، به‌جز زمان احمدی که جزء کسانی بوده که مردم را تشویق به تظاهرات کرده بودند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *