کری و لاوروف، دست خالی به خانه برگشتند

مقامات ایالات متحدۀ امریکا و روسیه، بار دیگر در یافتن راهی برای پایان دادن جنگ پنج سالۀ سوریه ناکام ماندند.

جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده و سرگی لاوروف همتای روس او، نتوانستند که به هدف دسترسی بیشتر امدادرسانان بشری به مناطق تحت محاصره، روی توقف جنگ در سوریه به موافقه برسند.

از سوی دیگر، بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده میگوید که ملاقات اش با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روی چگونگی پایان دادن به جنگ سوریه، “مثمر” بوده اما با در نظرداشت عدم اعتماد میان جوانب، این مذاکرات دشوار به نظر میرسد.

در همین حال، رسانه های وابسته به حکومت سوریه گزارش داده اند که نیرو های طرفدار بشارالاسد، امروز عملیات گسترده ای را در شهر حلب آغاز کرده اند.

بر اساس این گزارشها، نیرو های وفادار به حکومت سوریه، ساحاتی را که ماه گذشته از دست داده بودند، دوباره تصرف نموده و محلات تحت کنترول شورشیان را نیز به محاصره کشانیده اند.

اردوی سوریه یک ویدیو به نشر رسانید که نشان دهندۀ جنگ در حلب است. در این ویدیو، جنگجویانی که ادعا میشود شورشیان اند، در حال فرار دیده میشوند. محتویات این ویدیو از سوی کدام منبع مستقل، تأیید نشده است.

در صورتی که ادعای نظامیان سوری حقیقت داشته باشد، این گونه برگشت و پیشروی آنان، ضربۀ بزرگی به گروه های شورشی محسوب میگردد.

 

ترکیه اعلام داشته که ساحات مرزی در شمال سوریه را از وجود جنگجویان گروه دولت اسلامی یا داعش، پاک ساخته است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، که امروز با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و دیروز با بارک اوباما رئیس جمهور امریکا دیدار داشت، میگوید او از رهبران جهان خواسته که یک ساحۀ مصئون را در سوریه اعلام بدارند تا سوری های فراری از جنگ، در عوض مهاجرت، به آنجا پناه ببرند.

رئیس جمهور ترکیه در یک گردهمایی رهبران در حاشیۀ نشست گروه بیست اقتصاد برتر جهان گفت که او در مذاکرات با رؤسای جمهور ایالات متحده و روسیه مشخصاً خواستار تعیین ساحۀ منع پرواز در شمال سوریه شده است.

انگلا مرکل صدراعظم آلمان میگوید کلید آتش بس در سوریه، به دست پوتین است

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *