واشنگتن و مسکو روی آتش بس در سوریه توافق کردند

امریکا و روسیه در مورد برقراری آتش بس سرتاسری در سوریه به توافق رسیدند.

قرار است این آتش بس از دوشنبه، یعنی روز اول عید قربان آغاز گردد. به اساس این توافق بین امریکا و روسیه، همکاری های نظامی دو کشور به منظور مبارزه علیه داعش و القاعده نیز آغاز خواهد شد.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده گفت که طرح آتش بس منجر به کاهش خشونت ها در سوریه خواهد شد و راه را برای یک راه حل سیاسی به جنگ داخلی سوریه هموار می سازد.

آقای کری افزود که اگر از توافق امریکا و روسیه حکومت بشارالاسد و شورشیان سوری حمایت کنند، این توافق یک “نقطه عطف” در جنگ داخلی سوریه خواهد بود.

جنگ داخلی سوریه که پنج سال پیش آغاز شد، جان بیش از ۵۰۰ هزار نفر را گرفته است.

در همین حال، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ضمن تایید توافق کشورش با امریکا گفت که این توافقنامه زمینه گسترش مبارزه علیه دهشت افگنی و رساندن کمک ها به غیر نظامیان سوری را مساعد می سازد.

آقای لاوروف افزود که حکومت بشارالاسد آماده است تا از این طرح حمایت کند.

بر اساس این توافق، اگر همه طرف های درگیر جنگ در سوریه برای مدت یک هفته آتش بس را رعایت کنند و به انتقال کمک های بشر دوستانه اجازه بدهند، امریکا و روسیه همکاری های نظامی خود را که شامل شریک ساختن معلومات استخباراتی است، آغاز خواهند کرد.

واشنگتن و مسکو همچنین توافق کردند که پس از آغاز این همکاری ها، نیرو های اسد به جبهه النصره حمله نکنند و صرف روی مبارزه علیه داعش تمرکز نمایند.

روسیه و امریکا از دو جناح مخالف درگیر جنگ در سوریه حمایت می کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *