تعقیب و گریز در پیوند با تفاهم حزب اسلامی همچنان ادامه دارد

شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید، توافقنامه صلح نهایی گردیده و قرار است تا دو روز دیگر این سند میان حکومت این کشور و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار امضا می‎شود.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “این شورا مانند گذشته یکبار دیگر از امضای زود هنگام توافقنامه صلح میان این دو جناه اطمنیان می‎دهد.

گفته می شود مشکلات تخنیکی این سند به گونه کامل حل گردیده و برای امضا آماده شده‎است.

عبدالکبیر اوچقون معاون شورای صلح همچنان گفت علاوه بر ایجاد یک شورای بزرگ تمام مشکلات تخنیکی توافقنامه حل گردیده و تا دو روز دیگر این سند میان طرفین امضا می‎گردد.

 

ما گفته می‎توانیم تا دو روز دیگر این توافقنامه به امضا می‎رسد و مردم افغانستان از این ناحیه مطمین باشند.

 

حدود ۵ ماه قبل مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار آغاز گردیده و بلاخره هیئت مذاکره کننده هر دو طرف بر یک توافقنامه ۲۵ ماده یی موافقت کردند.

شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید، قرار بود این توافقنامه قبل از عید قربان میان غنی و حکمتیار به امضا برسد اما بخاطر برخی مشکلات تخنیکی امضای این توافقنامه به تعویق افتاد.

از سوی هم حزب اسلامی به رهبری عبدالهادی ارغندیوال تمام آوازه‎های را رد کرد که گویا آن‎ها با مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار مخالف هستند.

ارغندیوال از مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار استقبال می‎کند.

 

محمد خان: این مسئله برای تمام مردم افغانستان یک مژده خوب است من به نمایندگی از حزب اسلامی از روند صلح حمایت می‎کنم.

انجنیر محمد خان معاون حزب اسلامی به رهبری ارغندیوال روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر کدام مشکل بمیان نیاید باید هر چه زودتر این توافقنامه میان طرفینامضا شود.

وی افزود:

” ما از مذاکرات صلح حمایت می‎کنیم، علاوه بر این‎که کدام مشکل در مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی دیده نشود و اگر کدام پروسه هم دارد باید زودتر نهایی گردد و بلاخره موافقتنامه صلح امضا شود، و این مسئله برای تمام مردم افغانستان یک مژده خوب است من به نمایندگی از حزب اسلامی از روند صلح حمایت می‎کنم. “

با آنکه پیش از این نیز از امضای توافقنامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی سخن گفته شده بود اما تا کنون این سند به امضا نرسیده‎است.

مطیع الله خروتی یکتن از کارشناسان سیاسی می‎گوید، حمایت حزب اسلامی به رهبری عبدالهادی ارغندیوال و حمایت عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ از مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی نشان دهنده اینست که مشکلات در این خصوص حل گردیده‎است.

آقای خروتی می‎گوید، هم اکنون آماده‎گی‎ها از سوی مقامات افغان بخاطر آمدن گلبدین حکمتیار به کابل جریان داشته و تدابیر شدید امنیتی نیز در این شهر گرفته شده‎است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *