نشست دبی و امیدهای تازه برای افغانستان

دولت وحدت ملی و اداره انکشاف بین المللی امریکا یا USAID نشست دو روزه انرژی در دبی را، خیلی مثبت عنوان کرده‌اند.

این نشست به روز های یکشنبه و دوشنبه برگزار شد و در آن نماینده‌های حداقل ۲۰۰ شرکت بین المللی که در بخش انرژی کار می‌کنند، اشتراک کردند.

این شرکت‌ها در شرق میانه، آسیای مرکزی، اروپا و امریکای شمالی فعالیت دارند.

سفیر امریکا در کابل، در روز دوم نشست بین المللی که در مورد منابع انرژی افغانستان برگزار شده بود گفت، حکومت امریکا از طریق USAID یعنی اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده، با افغانستان همکاری خواهد کرد تا برای به میان آمدن منابع انرژی تغییر پذیر و یا Renewable Energy از این کمک‌ها استفاده کند.

 

مایکل مک‌کینلی افزود، هدف از برگزاری نشست دو روزه در امارات متحده عربی همین بود که هیئت حکومت افغانستان با نماینده‌گان و مسئولین شرکت‌های ببیند که قصد سرمایه گذاری را در بخش انرژی دارند و یا در این مورد کار می‌کنند.

به گفته سفیر امریکا در کابل، به میان آمدن سیستم انرژی تغییر پذیر برای تحکیم ثبات و کاهش فقر در افغانستان کمک می‌کند.

به این سیستم بخاطری انرژی تغییر پذیر گفته می‌شود که با شرایط طبیعی خود را تغییر می‌دهند، مانند استفاده از باد و یا هم انرژی آفتاب.

از این نوع انرژی برای توسعه قریه ها، افزایش تولیدات روستاها و همچنان رشد سکتور خصوصی استفاده زیاد می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان در نشست دبی گفته است، حکومت افغانستان می‌خواهد به همکاری سازمان های بین المللی و کشورهای پیشتاز تولید کننده انرژی، تولید و تکنالوژی انرژی اش را پیشرفته سازد.

 

در نشست دو روزه بین المللی دبی، در مورد پیشرفت‌های اخیر در عرصه انرژی افغانستان نیز بحث شد که گفتگو ها در مورد پروژه ۱۰ میگاو ولت انرژی آفتابی کندهار نیز در آن شامل بود.

هیئت افغانستان در این نشست، به شرکت کننده‌ها در مورد امکانات پروژه های انرژی در افغانستان معلومات داد و تأکید کرد که افغانستان برای چنین پروژه ها بازار خوبی است.

 

USAID یعنی اداره انکشاف بین المللی امریکا می‌گوید، از سال ۲۰۰۲ میلادی تا حالا، حداقل ۱۷ میلیارد دالر را در پروژه های توسعه یی در افغانستان مصرف کرده‌است.

این برای افغانستان، بزرگترین برنامه غیر نظامی امریکا به حساب می‌آید که از سوی حکومت آنکشور تمویل می‌شود.

در نشست دو روزۀ دبی که عصر دیروز به پایان رسید، مسئولان شرکت برشنای افغانستان و همچنان سازمان بین المللی انرژی تغییر پذیر یا “RenewableEnergy” در مورد امکانات تولید و تغییر انرژی و همچنان سرمایه گذاری در این پروژه ها سخنرانی کردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *