عبدالله موقفش در قبال صلح با حزب اسلامی روشن کرد

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید هر زمانی که شورای عالی صلح بخواهد حاضر است توافق‌نامۀ صلح با حزب اسلامی حکمت‌یار به امضا برسد.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “رییس اجرایی در نشست شورای وزیران صحبت می‌کرد گفت که دو روز پیش به پیر سید احمد گیلانی، رییس شورای عالی صلح اطمینان داده که دیگر نیاز به وقت بیش‌تر نیست و هر زمانی شورای عالی صلح آمادۀ امضای توافق‌نامۀ صلح باشد او ملاحظه‌یی ندارد.

پیش از این گفته می‌شد تمام جزئیات توافق‌نامۀ صلح میان حکومت و حزب اسلامی نهایی شده و تنها رییس اجرایی در برخی موارد آن مخالفت دارد.

در همین حال عبدالله عبدالله امروز گفت هم‌زمان با آن که با این توافق‌نامه مخالفت ندارد، با این مورد نمی‌تواند تمام مشکلات حل شود، این مشکلات ادامه خواهد داشت و کسانی که به صلح می‌پیوندند در کنار دولت خواهند بود تا مشکلات باقی‌مانده نیز حل گردد.

آقای عبدالله با اظهار این مطلب که مذاکراتی هم‌چون گفت‌گوهای صلح با حزب اسلامی نیاز به یک سلسله بحث‌های مهم دارد تاکید کرد که به حزب اسلامی نیز اطمینان می‌دهد به خاطر این‌که در گذشته کدام مسایل صورت گرفته، هیچ گونه ضدیت به خاطر رسیدن به صلح وجود ندارد.

این در حالی‌ست که سر و صداها در مورد نهایی‌شدن توافق‌نامۀ صلح میان حکومت و گلبدالدین حکمت‌یار مورد استقبال مردم نیز در برخی از بخش‌های کشور قرار گرفته و روز گذشته بزرگان قومی و نماینده‌گان مردم ولایت میدان وردک حمایت‌شان را از این روند اعلام داشتند.

در همین حال برخی از سیاسیون، فعالان مدنی و منتقدان گلبدالدین حکمت‌یار چگونه‌گی پیوستن او را به روند صلح به دلیل اتهام‌هایی که از زمان جنگ‌های داخلی تا کنون علیه او وجود دارد، زیر پرسش می‌برند.

چندی پیش اختلاف نظرها میان حکومت و هیئت حزب اسلامی سبب شد که حکمت‌یار گفت‌گوهای صلح را مرده اعلام کرده و یادآور شود که حکومت وحدت ملی باید منحل شود.

اما با آن‌که گلبدالدین حکمت‌یار از گفت‌گوها کنار کشید، مشخص نیست کدام موارد تازه‌یی سبب برگشت او به روند صلح شده و چه تغییراتی در خواست‌های حکمت‌یار و توافق‌نامۀ ۲۵ماده‌یی صلح به میان آمده‌است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *