استفاده کودکان در جنگ به عنوان سرباز

مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر در غور از جذب اطفال به عنوان سرباز در صفوف مخالفین دولت و همچنان استفاده اطفال از سوی خانواده‎ها برای کارهای شاقه ابراز نگرانی می‎کنند.

آنان می‎گویند که فقر و تنگدستی و عدم آگاهی از حقوق اطفال سبب این مشکلات می‎شود.

افزایش نا امنی‎ها، وجود افراد مسلح غیر مسئول، فقر و عدم آگاهی فامیل‎ها از حقوق اطفال در ولایت غور، از مشکلاتی است که دامن‌گیر اطفال در این ولایت کوهستانی شده‎است.

ذبیح‌الله جواد رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در غور می‎گوید که آن‎ها به اطلاعات وثبوت‎های دست یافته‎اند که نشان می‎دهد بسیار از اطفال از سوی طالبان و قوماندان‎های مسلح غیر مسئول به عنوان سرباز استخدام می‎شوند.

آقای جواد اضافه می‎کند در کنار استفاده اطفال از سوی مخالفین دولت به عنوان سرباز، شماری از خانواده‎های نیز به دلیل بی‌خبری از حقوق اطفال‌شان آن‎ها را مجبور به کارهای شاقه می‎نمایند.

 

جواد: از موجودیت اطفال در گروهای مسلح غیر مسئول و مخالفین دولت ما نگران هستیم.

در همین حال عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور نیز می‎پذیرد که شماری از مخالفین مسلح دولت و قوماندان‎های مسلح غیر مسئول از اطفال به عنوان سرباز استفاده می‎کنند.

به گفته خطیبی هر چند حکومت در این ساحات دسترسی ندارد ولی با آن‎هم آنان در تلاش جلوگیری این عملکرد مخالفین و قوماندانان مسلح غیر مسئول می‌باشند.

قبل از این نیز ریاست کار و امور اجتماعی غور گفته‌بود که طالبان مسلح در بخش‎های از غور مراکز آموزشی حملات انتحاری و ماین سازی را برای اطفال ساخته‎اند.

در کنار استفاده اطفال به عنوان سرباز، بسیاری از اطفال غور بی‌سرنوشت هستند و بار مسئولیت خانواده‎ها را بر دوش می‎کشند.

 

این در حالیست که چند روز قبل یک هیئت از مرکز کشور برای بررسی منسوبین پولیس و افراد زیر سن در صفوف نیروهای امنیتی به این ولایت سفر نموده‌بود که بعد از بررسی‌شان هیچ پولیس را که زیر سن باشد در بین نیروهای امنیتی غور به ثبت نرسانیدند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *