اتمر: توهین به کرزی به اشاره استخبارات بیرونی بود

سردادن شعارهای ضد حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان در مراسم یادبود از پنجمین‌سال ترور برهان‌الدین ربانی واکنش شدید محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رییس جمهور را برانگیخته‌است.

سه‌روز پیش در مراسم یادبود از ترور برهان‌الدین ربانی، رییس جمهور پیشین و رییس پیشین شورای عالی صلح در خیمۀ لویه‌جرگه، شماری از اشتراک‌کننده‌گان شعارهای مرگ به کرزی را سر دادند.

این شعارها در واکنش به موقف اخیر آقای کرزی در رابطه به طالبان بود که گفته بود آنان نیز افغانان هستند که بخش‌هایی از افغانتسان را در اختیار دارند؛ هرچند او یک‌تن از شعاردهنده‌گان را در آغوش گرفته این عمل را کار دشمنان افغانستان خواند.

با این حال مشاور امنیتی رییس جمهور می‌گوید این کار به دستور حلقات مشخصی که از سوی استخبارات بیرونی حمایت می‌شوند صورت گرفته‌است.

در خبرنامه‌یی که امروز دوشنبه(۱۲ میزان) از سوی دفتر شورای امنیت ملی به نشر رسید گفته شده که متاسفانه در روز یادبود از شهادت استاد برهان‌الدین ربانی از سوی حلقات مشخصی که مورد حمایت استخبارات خارجی قرار دارند، رییس جمهور سابق افغانستان که به عنوان مهمان مراسم دعوت شده بود، طی یک بازی مزدورانه به گونۀ تاسف‌آور مورد بی‌احترامی و توهین قرار گرفت.

در خبرنامه با نقل از محمد حنیف اتمر آمده‌است:” این‌جانب به نوبۀ خود، ضمن تقیبح این عمل بی‌احترامی و به دور از فرهنگ افغانی؛ به حلقاتی که با بی احترامی به شخصیتهای ملی به شمول رییس جمهور فعلی و قبلی کشور، جهت خوشخدمتی به بادران خارجی خویش فعالیت به اصطلاح جایز سیاسی را ادامه میدهند، توصیه میکنم که دوام هم‌چو فعالیت‌ها، پی‌آمدهای خوب در قبال نخواهد داشت. این حلقات اجورتی و مزدخور استخبارات خارجی جهت ترور شخصیتی برزگان و شخصیت‌های ملی ما، تلاش‌های زنجیرهیی وسیع را آغاز نموده‌اند”.

در خبرنامه هم‌چنان گفته شده که ملت و دولت افغانستان به حلقات مزدور، افغانستان‌ستیز و بیگانه‌پرس اجازه نخواهند داد که با دامۀ بی‌احترامی و توهین به شخصیت‌های ملی افغانستان، از باداران خارجی خود منفعت ناروای سیاسی را کسب نمایند.

این در حالی‌ست که پیش از این مجلس نماینده‌گان افغانستان نیز واکنش جدی نشان داده خواهان دل‌جویی از رییس جمهور پیشین شده بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *