ختم بحران در سوریه همچنان در لایه از ابهام

ایالات متحده، روسیه به شمول ایران و شش میانجی دیگر دخیل در مذاکرات سوریه، پس از چهارساعت نشست روز شنبه، به توافق یا هم گام مثمری دست نیافته و تنها اشتراک کنندگان پیشنهادات تازۀ را برای ختم بحران سوریه به ویژه حلب ارایه کردند.

جان کری، وزیرخارجۀ ایالات متحده گفت”در نشست روز شنبه روی دریافت راه حل بحران حلب که به غیر از اقدامات نظامی کارگر افتد بحث شد.”

آقای کری گفت که تلاش های تازۀ دیپلوماتیک “تنها میان واشنگتن و مسکو نبوده بلکه قرار است سایر کشور های دخیل در جنگ سوریه نیز شامل گردد.”

در نشست روز شنبۀ روی حل بحران سوریه در سویس، نمایندگان ارشد کشور های عربستان سعودی، ایران، ترکیه، قطر، عراق، مصر و اردن حضور داشت.

باوجود آن، روز شنبه پیش از آغاز نشست مستقیم با سایر کشور های درگیر در مسئلۀ سوریه، نزدیک به ۴۰ دقیقه با همتای روسی خود در شهر لوزان سویس ملاقات کرد.

سرگی لافروف، به شبکۀ خبری روسیه گفت “چند پیشنهادی از جانب کشور های شرکت کننده در نشست ارایه شده که می تواند در تغییر وضعیت موثر باشد.”

آقای لاوروف گفت که توافق صورت گرفته به هدف دستیابی به یک توافق که بتواند اوضاع را در سوریه بهبود بخشد، در چند روز آینده ارتباطات خود را ادامه دهیم. ما در رابطه به ایجاد سریع یک طرح سیاسی به گونۀ واضح صحبت کردیم.”

اسوشیتدپرس گزارش می دهد که پس از ختم نشست، هیچ کنفرانس خبری تدویر نشد و آقای کری هم گفت امکان دارد که هفتۀ آینده نشست دیگری برگزار نشود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *