ترافیکِ شدید گروه طالبان میان دوحه و اسلام آباد

یک منبع طالبان می‌گوید، سه نماینده دفتر سیاسی آنها در قطر به پاکستان سفر کرده‌اند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” این گروه با رهبران طالبان مقیم در پاکستان روی گفتگوهای احتمالی صلح بین آنها و حکومت افغانستان مشوره می‌کنند.

این منبع طالبان در قطر همچنان گفت، هیئت اعزامی به پاکستان در باره دستگیری عدۀ از رهبران طالبان در پاکستان با مقامات این کشور مذاکره می‌کنند.

سلیمان آغا، مولوی صمد ثانی و مولوی احمدالله مشهور به ملا نانی در این اواخر از سوی ادارات امنیتی ایالت بلوچستان پاکستان دستگیر شده‌اند.

این منبع طالبان در قطر در ادامه به رادیو آزادی گفت، مولوی شهاب الدین دلاور، مولوی جان محمد مدنی و ملا عبدالسلام در ترکیب هیئتی شامل اند که دوحه را به قصد پاکستان ترک کرده‌اند.

هر چند، این منبع هدف سفر نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر را به پاکستان مشوره با رهبران طالبان مقیم این کشور در باره گفتگوهای صلح بیان کرد و افزود که با مقامات پاکستانی در باره دستگیری تعدادی از رهبران آنها مذاکره می‌کنند، اما روزنامه گاردین به نقل از دو مقام ارشد طالبان می‌گوید، این هیئت طالبان از دوحه پایتخت قطر به پاکستان به هدف گفتگو با مقامات پاکستانی در مورد مسئله مذاکرات احتمالی صلح با حکومت افغانستان رفته است.

روزنامه گاردین دیروز در یک گزارش خبر داد، این سه نماینده طالب روز چهارشنبه از دوحه راهی پاکستان شدند.

گاردین از یک مقام بلند رتبه نقل کرده که می‌گوید:

“هیئت طالبان در این سفر شان با مقامات پاکستان روی مسایل مختلف به شمول گفتگوهای صلح بحث و مذاکره می‌کنند و آخرین معلومات را با آنها شریک می‌سازند.”

گزارش سفر سه عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر به پاکستان پس از گزارش‌های به نشر می‌رسد که معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان در ماه های سپتمبر و اکتوبر دوباره در قطر با نمایندگان طالبان گفتگو کرده‌است.

ضمناً یک منبع طالبان روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، دور سوم مذاکرات صلح با مقامات افغان در این هفته در عربستان سعودی آغاز می‌شود.

تاکنون حکومت افغانستان و مقامات طالبان و پاکستان در این مورد به طور رسمی چیزی نگفته اند.

اما ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی می‌کند چند روز قبل در اعلامیه گزارش‌های را رد کرد که گویا نمایندگان آنها با مقامات افغان در قطر گفتگو کرده‌اند.

روزنامه گاردین می‌نویسد، با وجود اینکه پاکستان در رسیدن طالبان به قدرت و همچنان تنظیم دو بارۀ آنها برای مقاومت در برابر نیروهای ناتو در افغانستان با آنها همکاری کرده‌است، اما شماری از رهبران طالبان در داخل این گروه موجود اند که از مداخله پاکستان در امور تحریک طالبان ناراض اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *